Liikkumisen aloittaminen

Fyysistä aktiivisuutta voi lisätä monin eri tavoin iästä ja toimintakyvystä riippumatta. Tärkeintä on löytää itselle sopivat keinot oman liikkumisen lisäämiseksi ja ylläpitämiseksi.

​​​​​​​​​Säännöllinen liikunta ja fyysinen aktiivisuus tukevat kehon ja mielen hyvinvointia monipuolisesti elämäsi eri vaiheissa.

Liikkumisen aloittaminen -omahoito-ohjelmassa on 15 istuntoa. Ne sisältävät tehtäviä, miel​​enkiintoista tietoa liikunnasta sekä käytännön liikuntavinkkejä ohjeiden ja linkkien muodoss​​​a. Voit edetä ohjelmassa omaan t​ahtiisi.

Omahoito-ohjelman sisältö:

  • liikuntamotivaatio ja sen työstäminen
  • terveyskunnon osa-alueiden harjoittaminen
  • liikunta ja kipu
  • potilasjärjestöt liikkumisen edistäjinä
  • liikunta psyykkisen hyvinvoinnin tukena
  • uni ja palautuminen osana liikkumisen aloittamista ja ylläpitämistä
  • liikunnan nousujohteisuus.​

Mikäli sinulla on jokin liikkumista vaikeuttava tai estävä sairaus, varmistathan omahoito-ohjelman sopivuuden keskustelemalla asiasta lääkärisi kanssa.

​Liikunta- ja terveydenhoitoalan ammattilaiset:

Ota omahoito-ohjelma käyttöösi, jotta voit suositella sitä myös omille asiakkaillesi.

Rekisteröityminen ja kirjautuminen Omapolulle

Liikkumisen aloittaminen ​-omahoito-ohjelmaan pääset Terveyskylän Omapolun kautta.

​Terveyskylän omahoito-ohjelmat tarjoavat tietoja ja vinkkejä omasta terveydestä huolehtimiseen tai oman sairauden kanssa elämiseen. Ohjelmat ovat ilmaisia ja kaikkien käytettävissä. Omahoito-ohjelmien käyttö on vapaaehtoista. Terveydenhuollon ammattilainen voi suositella asiakkaalleen omahoito-ohjelmaa. Ammattilainen ei kuitenkaan näe, kuka kansalainen on ottanut itselleen omahoito-ohjelmia käyttöön.​


Takaisin omahoito-ohjel​mien etusivulle


terveyden edistäminen; terveys; liikkuminen ja liikuttaminen; liikkumattomuus; aktiivisuus; liikunta; liikkuminen; hyvä elämä; hyvinvointi; kestävyys; lihasvoima; arkielämä

Päivitetty  20.9.2019 14.23