Liikkumisen aloittaminen

Fyysistä aktiivisuutta voi lisätä monin eri tavoin iästä ja toimintakyvystä riippumatta. Tärkeintä on löytää itselle sopivat keinot oman liikkumisen lisäämiseksi ja ylläpitämiseksi.

Säännöllinen liikunta ja fyysinen aktiivisuus tukevat kehon ja mielen hyvinvointia monipuolisesti elämäsi eri vaiheissa.

Liikkumisen aloittaminen -omahoito-ohjelmassa on 15 istuntoa. Ne sisältävät tehtäviä, mielenkiintoista tietoa liikunnasta sekä käytännön liikuntavinkkejä ohjeiden ja linkkien muodossa. Voit edetä ohjelmassa omaan tahtiisi.

Omahoito-ohjelman sisältö:

  • liikuntamotivaatio ja sen työstäminen
  • terveyskunnon osa-alueiden harjoittaminen
  • liikunta ja kipu
  • potilasjärjestöt liikkumisen edistäjinä
  • liikunta psyykkisen hyvinvoinnin tukena
  • uni ja palautuminen osana liikkumisen aloittamista ja ylläpitämistä
  • liikunnan nousujohteisuus.

Mikäli sinulla on jokin liikkumista vaikeuttava tai estävä sairaus, varmistathan omahoito-ohjelman sopivuuden keskustelemalla asiasta lääkärisi kanssa.

Liikunta- ja terveydenhoitoalan ammattilaiset:

Ota omahoito-ohjelma käyttöösi, jotta voit suositella sitä myös omille asiakkaillesi.

Rekisteröityminen ja kirjautuminen Omapolulle

Liikkumisen aloittaminen -omahoito-ohjelmaan pääset Terveyskylän Omapolun kautta.

Terveyskylän omahoito-ohjelmat tarjoavat tietoja ja vinkkejä omasta terveydestä huolehtimiseen tai oman sairauden kanssa elämiseen. Ohjelmat ovat ilmaisia ja kaikkien käytettävissä. Omahoito-ohjelmien käyttö on vapaaehtoista. Terveydenhuollon ammattilainen voi suositella asiakkaalleen omahoito-ohjelm​aa. Ammattilainen ei kuitenkaan näe, kuka kansalainen on ottanut itselleen omahoito-ohjelmia käyttöön.

Takaisin omahoito-ohjelmien etusivulle

terveyden edistäminen; terveys; liikkuminen ja liikuttaminen; liikkumattomuus; aktiivisuus; liikunta; liikkuminen; hyvä elämä; hyvinvointi; kestävyys; lihasvoima; arkielämä

Päivitetty  20.9.2019