Ota työkykyasiat esiin asiakkaan kanssa muun muassa, jos
asiakas kokee itsensä työkyvyttömäksi – oli hän työssä tai ei.
asiakkaalla on monia eri oireita ja sairauksia. asiakkaalla on etenevä sairaus.
asiakkaalla on todettu sairaus, joka vaikuttaa työstä suoriutumiseen (esim. ajokielto – kuljettaja).
asiakas käy hoidossa eri terveydenhuollonyksiköissä eikä kenelläkään ole kokonaiskuvaa tai –vastuuta.
asiakkaan kaikki voimavarat kuluvat työhön ja vapaa-aika menee elpymiseen.
asiakas on työtön työnhakija.
asiakas on työnhakija, joilla ei ole työterveyshuoltoa.
asiakas ei ole työelämässä, esimerkiksi kotiäiti, jolla ansiotyön tekeminen ei juuri nyt ole ajankohtaista.
asiakkaan työsuhde on päättymässä ja työkyky on alentunut. Selvitä missä työkyvyn seuranta ja tuki toteutuvat, jos työterveyshuollon palvelut päättyvät.
asiakkaalla on lyhyitä sairauspoissaolojaksoja toistuvasti.
asiakkaalla on todettu tai epäilty uhka pitkittyvästä toimintakyvyn alenemasta.
asiakkaalla on sairauspäivärahakausi meneillään (30 pvää, 60 pvää, 90 pvää, 150 pvää, 230 pvää).