Asiakas on toimija, jonka tavoitteet suuntaavat kuntoutusta. Yhteistyötä tarvitaan yksilöllisissä prosesseissa ja alueellisesti eri toimijoiden kesken.
Työikäisen kuntoutuksessa on tärkeää
asiakkaan oman toimijuuden vahvistaminen
asiakkaan työ- ja toimintakyvyn edistäminen
varmistaa asiakkaan ammatillinen polku yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.
Työn ja työelämän jatkuva muutos, työurien pirstaleisuus ja toisaalta työntekijöiden suoritusvaatimukset haastavat työkyvyn ja työllistymisen tuen käytännöt. Muuttuvat työt ja toimintaympäristöt edellyttävät osaamista, joustavuutta ja mukautumista. Siksi on tärkeää tukea asiakkaan toimijuutta ja voimaantumista.
Kestävä työllistyvyys merkitsee
kykyä ja mahdollisuutta saada työtä, säilyttää työ ja edetä työuralla
olosuhteita, joissa työntekijällä on mahdollisuus antaa täysipainoinen työpanos ja samalla turvata terveytensä ja hyvinvointinsa.
Osa työntekijöistä voi tarvita tukea määräajan, osa pitkäkestoisesti. Työhön palaaminen, myös osittain, voi olla kuntoutumista tukeva tekijä.