Kuntoutusohjauksen tarpeen voi havaita
asiakas tai hänen läheisensä
terveys- ja sosiaalitoimen tai kuntoutuksen parissa toimiva työntekijä
jokin muu asiakkaan asioita hoitava taho.
Kuntoutusohjausprosessin käynnistää asiakkaan tarve kuntoutukseen liittyvästä ohjauksesta ja neuvonnasta. Taustalla voi olla merkittävä toimintakykypulma tai koordinoinnin, verkostotyön ja/tai seurannan tarve.
Kuntoutusohjauksen tarpeen voi havaita
asiakas tai hänen läheisensä
terveys- ja sosiaalitoimen tai kuntoutuksen parissa toimiva työntekijä
jokin muu asiakkaan asioita hoitava taho.
Kuntoutusohjauksen tarve on aina yksilöllinen.
Kuntoutusohjauksen tarpeeseen ja laajuuteen vaikuttavat asiakkaan ja hänen perheensä/läheistensä
voimavarat
elämäntilanne
kokemukset arjessa pärjäämisestä
sairauden hoidon ja kuntoutuksen vaativuus
palvelukokonaisuuden laajuus.
Asiakkaan toimintakyvyn ongelmat ilmenevät
arjessa selviytymisen ongelmina, esimerkiksi kotona, koulussa tai työelämässä
koetun toimintakyvyn ja objektiivisten löydösten välisinä ristiriitoina, jolloin tarvitaan yksilöllisen toimintakyvyn ja kokonaistilanteen arvio
epätietoisuutena eri palveluista ja niiden hakemisesta
merkittävinä kognitiivisina ongelmina, jotka vaikeuttavat palveluihin hakeutumista.
Kuntoutusohjausta tarvitaan, kun asiakkaan tilanne edellyttää
koordinointia esimerkiksi nivel- ja siirtymävaiheessa
monia eri hallinnonalan palveluita tai asiakkuuksia usealla erikoisalalla, esimerkiksi monisairaat potilaat
seurantaa, jonka kesto sovitaan yksilöllisen tarpeen mukaan
ammattilaisten välistä konsultointia.
Aloitteen kuntoutusohjauksen käynnistämisestä voi tehdä tarpeen havainnut taho tai asiakas itse. Usein erillistä lähetettä ei tarvita. Selvitä oman alueesi käytännöt.
Kuntoutusohjausprosessi alkaa, kun kuntoutusohjaaja tutustuu keskeisiin asiakastietoihin saatuaan yhteydenoton tai lähetteen.
Päivitetty 14.2.2024