Asiakkuuden alku kuntoutusohjauksessa
Kuntoutusohjausprosessin käynnistää asiakkaan tarve kuntoutukseen liittyvästä ohjauksesta ja neuvonnasta. Taustalla voi olla merkittävä toimintakykypulma tai koordinoinnin, verkostotyön ja/tai seurannan tarve.
Sivun sisältö
Kuka havaitsee tarpeen? | Kuntoutusohjauksen tarpeen voi havaita - asiakas tai hänen läheisensä
- terveys- ja sosiaalitoimen tai kuntoutuksen parissa toimiva työntekijä
- jokin muu asiakkaan asioita hoitava taho.
|
Miten tarve voi ilmetä? | Kuntoutusohjauksen tarve on aina yksilöllinen. - Kuntoutusohjauksen tarpeeseen ja laajuuteen vaikuttavat asiakkaan ja hänen perheensä/läheistensä
- voimavarat
- elämäntilanne
- kokemukset arjessa pärjäämisestä
- sairauden hoidon ja kuntoutuksen vaativuus
- palvelukokonaisuuden laajuus
- Asiakkaan toimintakyvyn ongelmat ilmenevät
- arjessa selviytymisen ongelmina, esimerkiksi kotona, koulussa tai työelämässä
- koetun toimintakyvyn ja objektiivisten löydösten välisinä ristiriitoina, jolloin tarvitaan yksilöllisen toimintakyvyn ja kokonaistilanteen arvio
- epätietoisuutena eri palveluista ja niiden hakemisesta
- merkittävinä kognitiivisina ongelmina, jotka vaikeuttavat palveluihin hakeutumista.
- Kuntoutusohjausta tarvitaan, kun asiakkaan tilanne edellyttää
- koordinointia esimerkiksi nivel- ja siirtymävaiheessa
- monia eri hallinnonalan palveluita tai asiakkuuksia usealla erikoisalalla, esimerkiksi monisairaat potilaat
- seurantaa, jonka kesto sovitaan yksilöllisen tarpeen mukaan
- ammattilaisten välistä konsultointia.
|
Miten kuntoutusohjaukseen? | Aloitteen kuntoutusohjauksen käynnistämisestä voi tehdä tarpeen havainnut taho tai asiakas itse. Usein erillistä lähetettä ei tarvita. Selvitä oman alueesi käytännöt. Kuntoutusohjaus yliopistosairaanhoitopiireissäKuntoutusohjausprosessi alkaa, kun kuntoutusohjaaja tutustuu keskeisiin asiakastietoihin saatuaan yhteydenoton tai lähetteen. |
Katso lisää -noston sisältö
Kyllä
Päivitetty
20.9.2019