Potilaskertomukseen tehdään merkintä apuvälinepalvelussa asioivan asiakkaan jokaisesta palvelutapahtumasta. Myös asiakkaan kannalta merkittävästä puhelinneuvottelusta sekä muusta vastaavasta konsultaatiosta ja hoitoneuvottelusta tulee tehdä merkintä potilaskertomukseen.
Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992) 12 §:n mukaan terveydenhuollon ammattihenkilön tulee merkitä potilasasiakirjoihin asiakkaan hoidon järjestämisen, suunnittelun, toteuttamisen ja seurannan turvaamiseksi tarpeelliset tiedot ja perustelut hoitoratkaisuille. Apuvälineratkaisu on hoitoratkaisu ja sen perustelusta tulee ilmetä, mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun. Apuvälineratkaisu ja sen perusteet suositellaan kirjattavan potilaskertomukseen erityisen tarkkaan, jos joudutaan tekemään kompromisseja tai jos käyttäjän kanssa ei päästä yhteisymmärrykseen apuvälineen valinnasta.
Potilaskertomukseen kirjataan apuvälinetarpeen arviointiin pohjautuen:
apuvälineratkaisu ja sen perusteet
luovutettavan apuvälineen käytölle asetetut tavoitteet
suunnitelma palveluprosessin toteutuksesta ja kestosta
apuvälinepalvelun toteutus.
Potilaskertomukseen kirjattaessa käytetään kansallisia otsikoita. Apuvälinepalvelun toteutuksen kirjaamisessa voidaan käyttää kuntoutus- ja erityistyöntekijäkohtaisia palvelunimikkeistöjä sekä Kuntaliiton Apuvälinepalvelunimikkeistöä jäsentämään tekstiä. Ohjeita apuvälinepalvelun kirjaamiseen löytyy Potilastiedon kirjaamisen yleisoppaasta.