Miten voin vaikuttaa virtsankarkailuun?

Voit vaikuttaa virtsankarkailuun harjoittelun ja elintapojen avulla.

​​​​​​​​​

Virtsarakon koulutus

Joskus rakon toiminta on muuttunut esimerkiksi sairauden tai opitun tavan takia. 

Kouluttamalla rakkoa voit oppia pidentämään virtsaamisvälejä, virtsaamaan enemmän kerralla ja vähentää pakottavaa kiirettä vessaan.

Lue lisää:

Opas virtsarakon kouluttamiseen

Lantionpohjan lihasten harjoittelu

Heikot tai yliaktiiviset lantionpohjan lihakset lisäävät riskiä virtsankarkailuun. 

Lantionpohjan lihaksia harjoittamalla voit vaikuttaa kaikkiin virtsankarkailun muotoihin.

Lue lisää:

Lantionpohjan lihasten harjoitteluopas

Ummetuksen hoito

Krooninen ummetus altistaa virtsankarkailulle ja siksi sitä on tärkeä hoitaa.

Lue lisää:

Elintavat kuntoon

Elintavoilla on vaikutusta virtsankarkailun ehkäisemisessä ja hoidossa. Voit vaikuttaa virtsanpidätyskykyysi painonhallinnan avulla, lopettamalla tupakoinnin ja ylläpitämällä fyysistä aktiivisuuttasi. 

Ylipaino altistaa virtsankarkailulle. Jo 5–10 prosentin painonpudotus vähentää virtsankarkailua. 

Runsas tupakointi lisää virtsankarkailun riskiä. 

Liikkuvaisuus, hyvä toimintakyky sekä hyvä ryhti tukevat lantionpohjan lihasten toimintaa ja auttavat siten myös virtsankarkailuun.​

Lue lisää:



Edellinen sivuSeuraava sivu


​​
 

Päivitetty  5.11.2019 11.46