Arkiliikunta ja sydän

Jo pienikin liikkumisen lisääminen arjessasi edistää hyvinvointiasi ja toimintakykyäsi.

Arki- eli hyötyliikunnalla tarkoitetaan kaikkea liikkumista paikallaan olemisen sijaan. Hyvää arki- ja hyötyliikuntaa ovat esimerkiksi

  • pihatyöt
  • siivoaminen
  • portaiden kävely
  • työmatkaliikunta
  • marjastus ja sienestys
  • koiran ulkoilutus.

Kun aktivoit kehoasi

  • lihakset ja nivelet vetreytyvät 
  • energiankulutus kasvaa ja aineenvaihdunta vilkastuu 
  • verenkierto vilkastuu 
  • verensokeri- ja rasva-arvosi voivat kohentua
  • mieli virkistyy
  • keskittymiskyky paranee
  • kehon yksipuolinen kuormitus vähenee asennon vaihtelujen myötä.

Liikkumisen suosituksissa kannustetaan arkiliikuntaan tekemällä kevyttä liikuskelua mahdollisimman usein ja tauottamaan paikallaanoloa aina, kun se on mahdollista. Arkiliikunta voi olla teholtaan kevyttä tai kohtuullisesti kuormittavaa.

Jos tarvitset tukea liikunnan aloittamiseen tai liikkumisestasi on pidempi aika, voit saada tukea Liikkumisen aloittamisen itsehoito-ohjelmasta. Ohjelma sisältää tehtäviä, tietoa liikunnasta sekä käytännön liikuntavinkkejä. Voit edetä ohjelmassa omaan tahtiisi. Itsehoito-ohjelmaan pääset Terveyskylän Omapolun kautta ja se vaatii rekisteröitymisen.

Voit lukea lisää liikunnan rasittavuuden arvioinnista, liikkumisen suosituksista sekä tehdä arvion omasta liikkumisestasi UKK-instituutin Arvioi liikkumisesi-verkkosovelluksessa alla olevien linkkien kautta.

Noudata kuitenkin aina saamiasi yksilöllisiä ohjeita liikkumisessa.

kuntoutuminen; terveys; sydänterveys; liikkuminen; sydänsairaus; liikunta; kunto; kuntoutus; arkiliikunta; hyötyliikunta; sydän

Kyllä

Päivitetty  18.10.2022