Liikunnan rasittavuuden arviointi ja sydän

Omia tuntemuksia on tärkeä oppia arvioimaan liikunnan yhteydessä. Säätele liikunnan kuormitusta tuntemustesi ja mahdollisten yksilöllisten ohjeiden mukaan.

Voit arvioida liikunnan rasittavuutta numeroasteikolla 6–20. Asteikkoa kutsutaan myös RPE-asteikoksi. RPE-asteikko tulee sanoista Rating of Perceived Exertion.

  • Asteikossa numero 6 tarkoittaa, että koet olosi erittäin kevyeksi.
  • Asteikossa numerot 10–14 tarkoittavat, että liikunta on kevyttä tai hieman rasittavaa. Tällä rasitustasolla liikkuminen aiheuttaa vähän hengästymistä.
  • Asteikossa numerot 19 ja 20 tarkoittavat, että liikkuminen on erittäin rasittavaa tai et jaksa enää liikkua.

Voit hyödyntää seuraavaa Sydänliiton RPE-taulukkoa, kun arvioit liikkumisesi rasittavuutta:

Sydänsairaallakin liikkuminen saa aiheuttaa hengästymistä. Hyvänä yleisohjeena voidaan pitää ohjetta “sinun pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta liikunnan aikana”. Huomioi kuitenkin oman sairautesi luonne, oma lähtötasosi ja terveydenhuollon ammattilaisilta saamasi yksilölliset ohjeet.

Liikunta on teholtaan sopivaa, kun

  • se ei uuvuta
  • se ei aiheuta hengenahdistusta
  • olo on jälkeenpäin virkistynyt.

Liikunta ei saa aiheuttaa oireita. Lue lisää näistä oireista:

Rasittavampikin liikunta voi olla tilanteen salliessa hyödyllistä ja suositeltavaa. Jos kuntosi on hyvä, voit liikkua jopa rasittavalla tasolla eli RPE-asteikolla tasolla 16. Suositeltava rasituksen taso vaihtelee eri sydänsairauksissa.

Löydät tarkempia ohjeita esimerkiksi sairausryhmäkohtaisista oppaista. Kysy tarkemmat yksilölliset ohjeet sinua hoitavilta terveydenhuollon ammattilaisilta kuten lääkäriltä, fysioterapeutilta tai sairaanhoitajalta.

sydämen vajaatoiminta; RPE-asteikko; sydän sairaus; sydämentahdistin; rasitus; liikunta; kuntoutuminen; kuormitus; arviointi; sydäninfarkti; pallolaajennus; urheilu; kuntoutus; sepelvaltimotauti; tuntemus

Kyllä

Päivitetty  16.6.2022