Mitä minun tulee huomioida liikunnassa?

Vaikka useimmat tavalliset liikuntalajit soveltuvat hyvin myös tahdistimen kanssa liikkuessa, tulee sinun ottaa huomioon joitakin erityispiirteitä.

​​

​Ota huomioon seuraavat asiat, kun harrastat liikuntaa (koskee kaikkia tahdistintyyppejä):

  • Tahdistinalueelle ei saa tulla iskuja, jottei tahdistin vaurioidu. Lajeja, joissa kontakti kohdistuu ylävartalon alueelle (esimerkiksi amerikkalainen jalkapallo, jääkiekko ja erilaiset kamppailulajit) ei suositella ilman asianmukaisia suojia.
  • Tahdistinalueelle kohdistuvaa voimakasta hankausta tulee välttää ihorikkojen vuoksi, sillä ne voivat aiheuttaa infektioita.
  • Avantouintia ei suositella äkkinäisten lämmönvaihteluiden vuoksi, jos et ole aiemmin sitä harrastanut. Kylmäaltistus kuormittaa sydäntä. Ääreisverenkierto supistuu, mikä nostaa hetkellisesti verenpainetta ja lisää sydämen syketaajuutta. Tällainen lisäkuormitus voi lisätä sydämen rytmihäiriöherkkyyttä.
  • Mikäli tahdistimen asennuksen taustalla on jokin sydänsairaus, selvitä hoitavan lääkärisi kanssa sydänsairauden aiheuttamat rajoitteet liikunnassa. Äkillisissä ponnistuksissa verenpaine ja sydämen kuorma kasvavat huomattavasti, vaikka syke pysyisikin maltillisena.​

​Muita huomioitavia asioita:

  • ​Liiku omia tuntemuksiasi kuunnellen, älä vertaa itseäsi muihin.
  • Muista aina alkulämmittely ja loppuverryttely, kun harrastat liikuntaa.
  • Liikunnan teho on sopiva, kun se ei aiheuta hengenahdistusta ja palaudut harjoittelusta.
  • Vältä, kevennä tai vähennä liikuntaa:
      • sairaana tai poikkeuksellisen väsyneenä
      • ​​kovalla pakkasella, helteellä tai erittäin tuulisella säällä.​

Edellinen sivuSeuraava sivu

 



 

HUS logoTAYS logoOYS logoKYS logoTYKS logo