Miten tunnistan ylirasituksen?

Jos liikunnan aikana tai sen jälkeen ilmenee ylirasituksen merkkejä, pitää malttaa levätä. Edellisestä liikuntasuorituksesta pitää palautua ennen uutta liikuntasuoritusta.

Vaikka liikunta on hyväksi sydämen vajaatoiminnassa, muista huomioida, että se kuuluu sairauden vakaaseen vaiheeseen. Voinnin seuranta on tärkeää. Liikunnan sopivuus kannattaa aika-ajoin tarkistaa.

Liikunnan aikana ylirasituksen merkkejä ovat

  • voimakas hengästyminen, jolloin puhuminen yhtäjaksoisesti lauseen verran ei enää onnistu
  • hengästyminen, joka ei helpota nopeasti levossa
  • huimaus, huono olo
  • rintakipu
  • epäsäännöllinen tai korkea syke
  • epätavallinen väsymys
  • hidas palautuminen rasituksesta (syke, hengästyminen, vireystila).

Jos sinulla on rintakipuja, ota nitrovalmiste, jos lääkärisi on niitä sinulle määrännyt. Ota yhteyttä sydämen vajaatoimintahoitajaan tai tarvittaessa ensiapuun, jos ylirasituksen merkit eivät häviä tai vointisi huononee.

Yleinen vireystila ja syke kertovat rasituksesta palautumisesta. Leposyke voi olla pitkään, jopa vuorokauden, korkea rasittavan tai hyvin pitkäkestoisen liikunnan jälkeen. Väsymys voi myös tulla vasta jälkikäteen. Palaudu kaikessa rauhassa ja harrasta vain kevyttä liikuntaa.


Edellinen sivuSeuraava sivu