Voimaharjoittelu

Monesti ajatellaan, että voimaharjoittelu kuuluu vain nuorille ja terveille. Todellisuudessa kuitenkin ikääntyessä ja sairastuessa lihasvoimaa juuri tarvitaankin.

​​Päivittäisissä askareissa korostuvat puristusvoima ja reisilihasten voima. Puristusvoimaa tarvitaan lähes kaikissa arkiaskareissa, esimerkiksi tavaroiden siirtämisessä, ruoanlaitossa, purkkien kansien avaamisessa ja työkalujen käsittelyssä. Reisilihasten voima on oleellista muun muassa istumasta seisomaan noustessa, porraskävelyssä, tasapainon säilyttämisessä ja ylämäkeen kävelyssä.

Voimaharjoittelua voi tehdä kuntosalilla, missä turvallisen harjoittelun varmistamiseksi kannattaa pyytää ohjaaja neuvomaan laitteiden käyttö ja oikeat säädöt. Jos kuntosalille on hankala lähteä, voimaa voi harjoittaa helposti myös kotona.

Ponnistelua tai vartalon kumartumista sisältävissä harjoituksissa on hyvä vähentää rintaontelon painetta hengittämällä keuhkot tyhjiksi ponnistuksen aikana. Hengitä ponnistuksen aikana ulos, ja lepovaiheen aikana sisään.

Yksinkertaisia voimaharjoitteluja kotiin:

Yläraajaharjoittelu (video)

Reisilihasharjoitus (video)

Pohjelihasharjoitus (video)



Edellinen sivuSeuraava sivu