Sydämen vajaatoiminta ja liikunta

Liikunta on hyödyllistä ja myös turvallista sydämen vajaatoimintaa sairastavalle. Fyysinen aktiivisuus on sydämen vajaatoiminnassa yksi tärkeimmistä hyvinvointia lisäävistä tekijöistä. 

Liikunta auttaa jaksamaan paremmin, voi vähentää vajaatoiminnan oireita ja parantaa verenkiertoelimistön toimintaa. Liikunta auttaa säilyttämään ja parantamaan toimintakykyä, jolloin voit helpommin tehdä asioita, joista nautit.

Vaikka et olisi koskaan ollut erityisen liikunnallinen, aloittaminen ei ole myöhäistä. Tärkeää on, että sydämen vajaatoiminnan hoito on hyvässä hallinnassa kun aloitat kuntoliikunnan. Vajaatoimintasi hoidosta vastaava taho osaa ohjata sinut tarvittaessa sydänliikunnan ammattilaisen ohjaukseen niin pääset turvallisesti alkuun.

Säännöllinen liikunta

  • vähentää vajaatoiminnan oireita
  • keventää sydämen työkuormaa parantamalla verenkiertoa, lihaksiston aineenvaihduntaa ja keuhkojen toimintaa
  • keventää sydämen työkuormaa vähentämällä kiihtynyttä sympaattisen hermoston toimintaa
  • parantaa sydämen vajaatoimintaa sairastavan fyysistä suorituskykyä ja elämänlaatua.

Huomioithan, että tämä on yleisopas liikkumiseen sydämen vajaatoimintaa sairastavalle. Noudata aina ensisijaisesti saamiasi henkilökohtaisia ohjeita tai kysy tarvittaessa terveydenhuollon ammattilaiselta mitkä ohjeista sopivat juuri sinulle.


pic Voinko liikkua?

Liikunta kuuluu päivittäiseen ohjelmaan silloin kun sydämen vajaatoiminnan oireet ovat hallinnassa.

pic Millaista liikuntaa voin harrastaa ja kuinka paljon?

Sydämen vajaatoimintaa sairastavan liikuntaan kuuluu sekä kestävyys- että voimaharjoittelua.

pic Miten tunnistan ylirasituksen?

Jos liikunnan aikana tai sen jälkeen ilmenee ylirasituksen merkkejä, silloin pitää malttaa levätä.

pic Mitä minun tulee huomioida liikkumisessa?

Liikunnan harrastaminen kannattaa tehdä helpoksi ja mukavaksi.