Liikunta sydäninfarktista kuntoutumisen tukena

​Tämä opas on tarkoitettu kuntoutumisen tueksi sydäninfarktista toipuvalle. Kuntoutuminen on yksilöllistä ja toipilasvaiheeseesi voi vaikuttaa monta erilaista tekijää, kuten infarktin laajuus ja aikaisemmat liikkumistottumuksesi.

Säännöllisellä liikunnalla voit vähentää sepelvaltimotaudin riskitekijöitä ja hidastaa taudin etenemistä. Liikunnan aloittaminen ei ole koskaan liian myöhäistä. Liikunta muun muassa parantaa sydämen pumppaustehoa ja sydämen rasituksensietokykyä, lisää hyvän kolesterolin (HDL) ja vähentää huonon kolesterolin (LDL) pitoisuutta, alentaa verenpainetta ja parantaa veren sokeritasapainoa.

Huomioithan, että tämä on yleisopas sydäninfarktin jälkeiseen liikuntaan. Noudata aina ensisijaisesti saamiasi henkilökohtaisia ohjeita tai kysy tarvittaessa terveydenhuollon ammattilaiselta mitkä ohjeista sopivat juuri sinulle.


pic Koska aloitan liikkumisen?

Voit aloittaa liikunnallisen harjoittelun sairaalassa lääkärin luvalla heti kun vointisi sen sallii.

pic Miten arvioin liikunnan kuormitusta?

Sydäninfarktin jälkeen on tärkeää että osaat arvioida liikunnan kuormitusta. Huomioi mahdolliset oireet liikkumisen aikana.

pic Miten lisään liikkumista?

Lisää liikkumisen määrää ja sen rasittavuutta asteittain toipilasvaiheen aikana sairaalasta saamiesi ohjeiden mukaisesti.

pic Miten edistän ja ylläpidän kuntoani?

Toipilasvaiheen jälkeen tavoitteena on hyvän peruskunnon saavuttaminen ja liikunnallisen elämäntavan omaksuminen.

pic Testaa tietosi

Kokeile, kuinka paljon tiedät kuntoutumisesta sydäninfarktin jälkeen.