Huomioi nämä asiat liikkumisen aikana

Sepelvaltimotauti ei ole este liikunnalle, kun muistat huomioida muutamia asioita. Tässä osiossa käsitellään liikuntaan vaikuttavia tekijöitä.

​​​​​​​​

Liiku oireetta

  • Liikunta ei saa aiheuttaa sydänoireita.
  • Saat hengästyä ja hikoilla >liikkuessa, mutta älä uuvuta itseäsi.
  • Tee aina alku- ja loppuverryttely (5-15 minuuttia) sekä venyttelyt, erityisesti jos liikut kylmällä ilmalla tai aikaisin aamulla.

Lue lisää:

Alkuverryttely (Kuntoutumistalo).

Sään vaikutus

  • Kevennä liikuntaa helteellä, kovalla pakkasella ja tuulisella säällä.
  • Liiku mieluummin aamu- tai iltaviileällä helteisillä ilmoilla, sillä kuuma ilmasto kuormittaa verenkiertoelimistöä. Muista myös juoda riittävästi.
  • Pukeudu kylmällä ilmalla tuulta pitävään vaatetukseen ja suojaa elimistön ääriosat esimerkiksi pitämällä hanskoja.

Kylmä kuormittaa elimistöä samalla tavoin, kuin raskas fyysinen työ. Kymmenen asteen pakkanen kovalla tuulella (10m/s) vastaa 29 asteen tyyntä pakkasta.

Lääkitys

Muista pitää pikanitrot aina mukana liikkuessasi, mikäli sinulle on määrätty niitä.

Verenpaine- tai sydänlääkkeet, muun muassa beetasalpaajat, hidastavat sykkeen nousua liikunnan aikana. Lääkitys saattaa aiheuttaa myös väsymyksen tunnetta liikkuessa. Alku- ja loppuverryttelyt ovat tällöin erityisen tärkeitä.

Lue lisää:

Lisäksi

  • Liikuntaa ei pidä harrastaa sairaana tai kun koet itsesi poikkeuksellisen väsyneeksi. Toivu ensin kunnolla ja odota olotilasi parantumista.​
  • Vältä liikkumista heti aterioinnin jälkeen, sillä verenkierto keskittyy tuolloin ruoan sulattamiseen ja sydänoireita voi tulla herkemmin.
  • Muista palautuminen. On tärkeää nukkua riittävästi. Pidä tarvittaessa lepopäivä liikunnasta.
  • Omien rasitustuntemusten kuunteleminen on tärkeää. Vältä ääriponnisteluja rasituksessa.
  • Sepelvaltimotauti ja kilpaileminen eivät aina sovi yhteen, keskustele asiasta lääkärisi kanssa​​.​​​​

Edellinen sivuSeuraava sivu

 


​​
huomiointi; liikunta; sepelvaltimotauti
Päivitetty  27.6.2019 9.33