Liikunta sepelvaltimotaudin hoidossa

​​​​​​​​​​​​​​​Liikunnalla on tärkeä rooli sepelvaltimotaudin itsehoidossa. Liikunta on turvallista ja miellyttävää, kun opit liikkumaan itsellesi sopivalla rasituksen tasolla.

​​​

Tämän oppaan tavoitteena on lisätä tietoa sepelvaltimotaudista ja liikunnasta. Huomioithan, että tämä on yleisopas liikkumiseen sepelvaltimotautia sairastavalle. Noudata aina ensisijaisesti saamiasi henkilökohtaisi​a ohjeita tai kysy tarvittaessa terveydenhuollon ammattilaiselta mitkä ohjeista sopivat juuri sinulle.​

pic Minkälaista liikuntaa ja kuinka paljon?

Arki-ja hyötyliikunnan lisäksi tarvitaan myös kestävyys- ja lihasvoimaharjoittelua.

pic Huomioi nämä asiat liikkumisen aikana

Sepelvaltimotauti ei ole este liikunnalle, mutta tietyt liikuntaan vaikuttavat tekijät on huomioitava.

pic Löydä mieluinen tapa liikkua​

Mielekkään liikuntaharrastuksen kautta sitoudut helpommin tarvittavaan muutokseen​.

pic Miten hyödyt liikunnasta?

Säännöllisellä kohtuukuormitteisella liikunnalla on runsaasti terveysvaikutuksia​.​


Muualla Terveyskylässä

Lue lisää:

Tietoa sepelvaltimotaudista (Sydäns​airaudet)​.



Päivitetty  27.6.2019 9.27

sepelvaltimotauti; liikunta; itsehoito