Liikunta sepelvaltimotaudin hoidossa

​​​​​​​​​​​​​​​Liikunnalla on tärkeä rooli sepelvaltimotaudin itsehoidossa. Liikunta on turvallista ja miellyttävää, kun opit liikkumaan itsellesi sopivalla rasituksen tasolla.

​​​

Tämän oppaan tavoitteena on lisätä tietoa sepelvaltimotaudista ja liikunnasta. Huomioithan, että tämä on yleisopas liikkumiseen sepelvaltimotautia sairastavalle. Noudata aina ensisijaisesti saamiasi henkilökohtaisia ohjeita tai kysy tarvittaessa terveydenhuollon ammattilaiselta mitkä ohjeista sopivat juuri sinulle.​

pic Minkälaista liikuntaa ja kuinka paljon?

Arki-ja hyötyliikunnan lisäksi tarvitaan myös kestävyys- ja lihasvoimaharjoittelua.

pic Huomioi nämä asiat liikkumisen aikana

Sepelvaltimotauti ei ole este liikunnalle, mutta tietyt liikuntaan vaikuttavat tekijät on huomioitava.

pic Löydä mieluinen tapa liikkua​

Mielekkään liikuntaharrastuksen kautta sitoudut helpommin tarvittavaan muutokseen​.

pic Miten hyödyt liikunnasta?

Säännöllisellä kohtuukuormitteisella liikunnalla on runsaasti terveysvaikutuksia​.​


Muualla Terveyskylässä

Lue lisää:

Tietoa sepelvaltimotaudista (Sydäns​airaudet)​.



Päivitetty  11.6.2019 12.46

 
HUS logoTAYS logoOYS logoKYS logoTYKS logo