Selviytymiskeinoja syöpää sairastaessa

Tärkeintä on, että löydät itsellesi sopivat keinot, jotka auttavat sinua selviytymään vaikeista hetkistä ja vaiheista syöpäsairautesi kanssa omassa arjessasi.

Alla on kootusti joitakin hyväksi havaittuja ja yleisemmin käytettyjä selviytymiskeinoja. Selviytymiskeinoilla tarkoitetaan ihmisten tietoisiin pyrkimyksiin perustuvia keinoja, joiden avulla voit helpottaa stressiä ja kohdata ja käsitellä vaikeita asioita sekä elämän vastoinkäymisiä.

Huolehdi hyvinvoinnistasi

Mielen hyvinvointia ja jaksamista voi edistää ja ylläpitää vaikeina hetkinä. Huolehdi perustarpeistasi kuten riittävästä levosta ja unesta, liikunnasta sekä terveellisestä ja monipuolisesta ravitsemuksesta. Lopeta tupakointi sekä käytä alkoholia kohtuudella. Näin edistät toipumistasi raskaista hoidoista sekä parannat elämänlaatuasi. Huolehdi myös säännöllisestä päivärytmistä sekä arjen rutiineista, sillä ne luovat turvallisuutta muutoin muuttuneeseen arkeen.

Lue vinkkejä:

Harjoittele itsetuntemusta

Itsetuntemuksella tarkoitetaan ihmisen ymmärrystä itsestään, omien tarpeiden, toiveiden ja tavoitteiden tunnistamista sekä tietoista pyrkimystä saavuttaa tavoitteensa. Itsetuntemus auttaa meitä myös näkemään itsessämme sekä hyvät että huonot puolemme. Myös huonot puolet voi oppia hyväksymään ja niiden kanssa voi työskennellä.

Opettele tuntemaan itseäsi ja hyväksymään itsessäsi olevat eri puolet – myös heikkoudet ja epätäydellisyydet. Syöpään sairastuminen useinkin herättää pohtimaan omia elämänarvoja ja sitä, mitä elämältä vielä haluamme.

Lue lisää:

Liiku säännöllisesti

Liikunnalla on merkittäviä positiivisia vaikutuksia mielen hyvinvointiin, fyysiseen kuntoon ja jaksamiseen sekä elämänlaatuun syöpähoitojen aikana ja niiden päätyttyä. Syöpään sairastuneen arkea kuormittaa myös hoitoihin liittyvä väsymys, joka vaikuttaa mielen hyvinvointiin. Väsyneenä myös mieli on maassa ja oireiden pitkittyminen voi aiheuttaa ahdistuneisuutta ja masennusta.

Liikunta on tärkeää ja turvallista syöpähoitojen aikana. Suositeltavaa on harrastaa:

  • kestävyysliikuntaa reippaasti vähintään 150 minuuttia viikossa
  • tai kuormittavaa (rasittavampaa) liikuntaa 75 minuuttia viikossa
  • ja lisäksi lihaskuntoharjoittelua vähintään kahtena päivänä viikossa.

Jos liikunta ei ole kuulunut arkeesi ennen sairautta, voi liikunnan aloittaa hyvin myös syöpähoitojen aikana. Lue lisää turvallisesta liikunnasta hoitojen aikana:

Harrasta ja tee itsellesi mielekkäitä asioita

Itselle mielekkäät harrastukset ja tekeminen voimauttavat erityisesti vaikeissa elämäntilanteissa. Käytä kuormittavissa elämäntilanteissa enemmän aikaa sinulle tärkeisiin ja merkityksellisiin asioihin.

Tee itse tai yhdessä läheistesi kanssa lista asioista, joista olet aiemmin saanut iloa ja joiden avulla voit rentoutua ja saada lisää voimia. Elä ja nauti elämästä tässä ja nyt, yhdessä läheistesi kanssa.

Nauti kulttuurista

Kulttuurilla ja taiteella eri muodoissaan on osoitettu olevan voimaannuttava vaikutus. Kulttuurin (esimerkiksi teatteri, tanssi, musiikki tai kuvataide) avulla voi rikastuttaa arkista elämää ja kanssakäymistä, saada aistit ja mielen liikkeeseen sekä houkutella esiin kokemuksia ja tunteita.

Erilaisten kulttuurielämysten sekä taiteen avulla voidaan ilmaista monenlaisia tunteita, joille ei kenties muuten löytyisi sanoja tai ilmaisukanavia.

Hakeudu rohkeasti erilaisten kulttuurikokemusten pariin.

Hakeudu luontoon

Luonto auttaa palautumaan stressistä ja unohtamaan arjen huolet sekä parantaa mielialaa. Haastavissa elämäntilanteissa kannattaa hakeutua paikkaan, jossa mieli pääsee rentoutumaan ja irtautumaan hetkeksi kaikista arjen velvollisuuksista.

Lue lisää:

Tee rentoutus- ja läsnäoloharjoituksia

Erilaisten rentoutus- ja läsnäoloharjoitusten avulla voit edistää sekä mielen hyvinvointia että lievittää fyysisiä oireita kuten hoitoihin liittyvää kipua. Etsi sinulle sopivat keinot, joilla voit rauhoittaa mieltäsi. Niitä voivat olla kävely metsässä, lukeminen, liikunta, läsnäoloharjoitukset tai musiikin kuuntelu.

Tutustu erilaisiin Mieli ry:n mielen hyvinvoinnin harjoituksiin:

Lue lisää rentoutuksessa kivun hallinnassa.

Edellinen sivu Seuraava sivu
terveys; syöpä; selviytymiskeinot; arki; selviytyminen; hyvinvointi; tuki

Päivitetty  12.11.2020