Syöpään sairastuneen liikuntasuositukset

Liikuntasuositukset syöpää sairastaville ja syövän sairastaneille ovat samat kuin suositukset terveille henkilöille.

Syöpähoitojen aikana on tärkeää olla niin aktiivinen kuin mahdollista. Aktiivisuutta voi vähitellen lisätä omaa kehoa kuunnellen. Liikunnassa on tärkeää huomioida muutamia turvallisuustekijöitä, joista voit lukea seuraavalta sivulta.

”Himo”-liikuntaa harrastavien voi olla tarpeen liikkua matalammalla teholla tai pilkkoa liikuntaharjoittelukerran kestoa pienempiin osiin syöpähoitojen aikana.

Suositeltavaa on harrastaa

  • kestävyysliikuntaa reippaasti vähintään 150 minuuttia viikossa
      • tai kuormittavaa (rasittavampaa) liikuntaa 75 minuuttia viikossa
  • ja lisäksi lihaskuntoharjoittelua vähintään kahtena päivänä viikossa.

Yli 65-vuotiaille liikuntasuositukset ovat muuten samat, mutta lisänä on tasapainoharjoittelu. Tärkeintä on välttää passiivista elämäntapaa. Vähemmän liikuntaa harrastavien on suositeltavaa alkaa liikkua rasitusta vähitellen lisäten.

Syöpähoitojen loputtua voit jatkaa liikuntaa oman kuntosi mukaan. Jos syöpähoitojen aikana liikuntasi on vähentynyt, lisää asteittain liikunta-aktiivisuuttasi esimerkiksi pidentämällä tai tehostamalla kävelylenkkejä.

Vinkkejä liikuntaan

Tee pieniä päätöksiä:

  • Kulje portaat hissin sijaan.
  • Tauota paikalla oloa – nouse taukojumppaamaan tai kävelemään.
  • Mene metsään kävelemään.
  • Hae posti pidempää reittiä.
  • Jumppaile mainostaukojen ajan.
  • Musiikkia kuunnellessasi tanssi.
  • Jää bussista aikaisemmalla pysäkillä.
  • Jätä auto kauemmas parkkipaikalla.

Liikunnan lisäämisessä arkeesi voit ottaa käyttöösi Terveyskylän Liikkumisen aloittamisen omahoito-ohjelman tai käyttää Kuntoutumistalon oppaita.

Lue lisää:

Edellinen sivuSeuraava sivu

aktiivisuus; hyöty; syöpä; lepo; liikkuvuus; kestävyysliikunta; suositus; palautuminen; liikunta; kestävyys; lihasvoima; harjoittelu

Päivitetty  14.4.2020