Miten ylläpidän kuntoani leikkausta odottaessa?

Ylläpidä yleiskuntoasi liikkumalla vointisi mukaan.

​​​Liikunnan säännöllisyys on tärkeää. Jo lyhytkestoinenkin liikunta edistää terveyttäsi. Myös pienet jaloittelutauot pitkän paikallaolon aikana elvyttävät kehoa. Tauota liikkumista pieniin osiin, jos kivut ovat kovat. Aloita liikkuminen rauhallisesti. Lisää kestoa ja rasitusta vähitellen, jos liikkumisessa on ollut pidempi tauko.

Sopivia liikuntalajeja voivat olla muun muassa kävely, porraskävely, sauvakävely, vesijuoksu ja –voimistelu, kuntopyöräily ja lihaskuntoharjoitteet. Voit saada ohjeita liikkumisesta, harjoittelusta tai ergonomiasta oman terveyskeskuksen tai työterveyshuollon fysioterapeutilta.

Esimerkkejä:

Syvät vatsalihakset (video)

Kyykky (video)

Vesijuoksu (video)

Kuntopyöräily (video)

​Lepoasennot

Kokeile lepoasentoja kivun lievittämiseksi.

  • Lepuuta selkää makaamalla jalat koukussa.
  • Voi​t myös nostaa jalat korokkeen päälle.

Edellinen sivuSeuraava sivu

 

 
 

Päivitetty  22.11.2019 15.02