Apua niskakipuun liikunnasta

Liikunnalla on todettu olevan monia myönteisiä vaikutuksia tuki- ja liikuntaelimistöön ja sitä suositellaan myös niskakipuisille.

​​​​​​​​

Liikunnan avulla voidaan esimerkiksi hidastaa rangan kulumamuutoksia ja vähentää niistä aiheutuvia haittoja. 

Voima- ja kestävyysharjoittelulla voidaan parantaa lihasten aineenvaihduntaa ja ennaltaehkäistä tai korjata lihasten rappeutumista. Kestävyysliikunta puolestaan tehostaa verenkiertoa kudoksissa. 

Säännöllinen liikunta vaikuttaa positiivisesti mieleen ja kehoon. Se myös ylläpitää sekä edistää kokonaisvaltaista terveyttä ja hyvinvointia.​

Liikunta alle 12 viikkoa kestäneen niskakivun aikana

Akuutissa niskakivussa tärkeää on pyrkiä suoriutumaan arkitoiminnoista mahdollisimman normaalisti ja pysyä aktiivisena.

  • Voit harrastaa kevyttä, rauhallista liikuntaa, kuten kävelyä.
  • Liikuttele niskaa ja päätä rauhallisesti kivun sallimissa rajoissa, näin huolehdit niskan liikkuvuuden ylläpysymisestä.
  • Kivun lievittyessä voit vähitellen lisätä liikuntasuoritusten kestoa ja kuormittavuutta​.

Aluksi oireet voivat hieman lisääntyä, mutta niiden ei tulisi kestää kauaa liikuntasuorituksen jälkeen. Mikäli niskakipu pahenee voimakkaasti ja pitkäkestoisesti, keskustele asiasta terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.

Seuraavia liikkeitä voit tehdä akuutin niskakivun kanssa. Tee liikkeet sinulle sopivalla liikeradalla. Älä tee liikkeitä, jotka pahentavat kipua. Liikettä ei kannata tehdä väkisin.

Niska-har​tiajumppa 1 (Selkäkanava)

Liikunta yli 12 viikkoa kestäneen niskakivun hoidossa

Fyysinen harjoittelu on pitkittyneen niskakivun ensisijainen hoitomuoto. Kiinnitä huomiota seuraaviin asioihin pitkittyneen niskakivun hoidossa:

  • Harrasta kestävyysliikuntaa
  • Tee niskan, hartian ja olkapään alueelle kohdistuvaa lihasvoimaa ja -kestävyyttä sekä koordinaatiota ja joustavuutta parantavaa harjoittelua.

Voit tehdä vahvistavia harjoituksia esimerkiksi vastuskuminauhan kanssa. Lihasten joustavuutta parantavaa harjoittelua on esimerkiksi lyhytkestoinen, rauhallisesti pumppaava venyttely.

Katso lisää:


Edellinen sivuSeuraava sivu

 



​​​
harjoittelu; liikunta; hoito; niskakipu

Päivitetty  11.11.2019 14.01