Miten toimin kotona?

Kevyet arkitoimet ovat sallittuja heti kotiin päästyäsi. Monipuolinen, kevyt aktiivisuus edistää toipumistasi, mutta kuuntele omia tuntemuksiasi.

​​​​​​​​

Voit aloittaa kevyet arkiaskareet vointisi mukaan​ heti kun kotiudut sairaalasta. Ruoanlaitto, pyykinpesu, tiskikoneen tyhjennys ja pölyjen pyyhkiminen ovat turvallisia kotiaskareita. 

Pyri liikkumaan rennosti ja vältä liiallista varomista kotiaskareita tehdessäsi, jotta hartiat eivät jännity. Huomioi hyvä ryhti ja pään asento.​​

Yllä: Hyvä ryhti (vas.), huono ryhti (oik.)

Riittävä määrä unta ja sopiva päivärytmi ovat tärkeitä toipumisen kannalta. Unella on suuri vaikutus stressiin ja rentoutumiseen, joten on tärkeää nukkua joka yö riittävästi. Voit nukkua missä tahansa asennossa minkä koet itsellesi luontevaksi. Huomioi kuitenkin, että tyyny tukee niskaa ja kaularanka on normaalissa suorassa asennossa, jotta niskahartiaseutu ei ole koko yön jännittynyt. Vältä pitkään vatsallaan makaamista toipilasaikana.

Rentoutuminen

Lihakset reagoivat usein leikkaukseen ja sen mahdollisesti aiheuttamaan stressiin jännittymällä. Rentoutuminen ja hengitysharjoitteet ovat tärkeitä toipumisesi kannalta. Rentoutuskeinoja on erilaisia, voit kokeilla esimerkiksi lämpö- ja kylmähoitoja, musiikkia, rentoutusharjoitteita ja kevyitä liikeharjoitteita. Haavojen parannuttua lämmin vesi tai saunan lämpö voivat rentouttaa kireitä niskahartiaseudun lihaksia.

Kiinnitä huomiota hengittämiseen, jotta se ei olisi liian pinnallista. Erityisesti rauhallinen uloshengitys rauhoittaa mieltä ja kehoa.

Muualla Terveyskylässä

Vinkkejä rentoutumiseen löydät Mielenterveystalon Rentous osana elämäntapaa -osiosta.



Edellinen sivuSeuraava sivu