Alaselkäkuntoutujan opas

Tämä opas on tarkoitettu aikuisille, joilla on alaselkäkipua. Oppaassa annetaan ohjeita selkäkivun itsehoitoon ja sitä voi hyödyntää terveydenhuollon antaman hoidon ja kuntoutuksen rinnalla.

Alaselkäkipu on yleinen oire. Lähes jokaisella aikuisella on alaselkäkipua jossain vaiheessa elämää. Suurin osa alaselkäkivusta on vaaratonta ja paranee itsestään muutamassa viikossa.

Selän kipeytyessä sinun on tärkeää ymmärtää mitä itse voit tehdä helpottaaksesi oireita. Tässä oppaassa saat tietoa siitä kuinka voit hoitaa kipua liikunnalla, sekä opettelemalla kehonhallintaa ja hyvää ergonomiaa. Oppaasta saat myös tietoa selkäkipua lievittävistä hoidoista.

Tämä on yleisopas selkäkivusta, eikä se korvaa terveydenhuollon ammattilaiselta saatua ohjausta. Noudata aina ensisijaisesti terveydenhuollon ammattilaiselta saamiasi ohjeita ja pyydä tarvittaessa neuvoa siihen, mitkä ohjeet soveltuvat juuri sinulle.

Lue huolella oppaan Milloin hakeudun hoitoon? –osio ja ole tarvittaessa yhteydessä terveydenhuoltoon.

Oppaassa on käytetty materiaalia Selkäkanava.fi-palvelusta (Selkäliitto).


pic Miksi selkäni on kipeä?

Valtaosa alaselkäkivuista on niin sanottua epäspesifiä alaselkäkipua, jolle ei tiedetä tarkkaa syytä.

pic Apua liikunnasta

Lähtökohtaisesti jokainen selkäkipuinen hyötyy aktiivisesta oman selän kuntouttamisesta.

pic Fyysinen harjoittelu

Tästä löydät harjoittelun yleisiä perusperiaatteita selkäkivun eri vaiheissa.

pic Ergonomia kotona ja töissä

Ergonomiaan kannattaa panostaa niin työssä, opiskelussa kuin vapaa-ajallakin.

pic Kivunhoito

Kipulääkkeiden lisäksi selkäkipuun on useita eri lääkkeettömiä hoitoja.

pic Milloin hakeudun hoitoon?

Täältä löydät esimerkkejä tilanteista, jolloin selkäkivun takia kuitenkin kannattaa hakeutua hoitoon.