Miten lisään energian saantia?

Lisää energian saantiasi huolehtimalla riittävän tiheästä ateriarytmistä. Syö vähintään 5-6 kertaa päivässä ja valitse energiapitoisia vaihtoehtoja.

Voit lisätä energian saantiasi myös välipaloilla. Voit syödä esimerkiksi välipalan aamupalan ja lounaan välissä sekä lounaan ja päivällisen välissä. Huolehdi myös, että syöt iltapalan riittävän myöhään, ettei yöllinen paasto veny yli 10-11 tunnin pituiseksi.

Hyviä välipaloja ovat esimerkiksi:

  • pari ruokalusikallista pähkinöitä
  • avokado sellaisenaan
  • purkillinen jogurttia, viiliä, rahkaa tai pirtelöä
  • purkillinen proteiinivanukasta tai -pirtelöä
  • kupillinen sokerilla makeutettua marjakeittoa tai -kiisseliä
  • mukillinen kaakaota
  • pulla, pullapohjainen marja- tai rahkapiirakka, kääretorttu
  • apteekista ostettava täydennysravintojuoma.

Pohdi:

  • Muistatko syödä riittävän usein?
  • Jos välipala tai ateria unohtuu helposti, voisitko laittaa esimerkiksi kännykän muistuttamaan syömisestä?

Edellinen sivuSeuraava sivu

 

Päivitetty  26.3.2020