Leuan liikeharjoittelu

Puremalihasten aktiivisella harjoittelulla voidaan parantaa leuan toimintaa ja vähentää kipua.

Ennen kuin aloitat harjoittelun

  • lämmitä puremalihaksia esimerkiksi lämpötyynyllä tai geelipakkauksella.
  • ota ryhdikäs istuma- tai seisoma-asento
  • muista hengittää rauhallisesti ja pidä hartiat rentoina.

Leuan liikeharjoitteet

  • Pidä vastukset ja toistomäärät sinulle sopivina ja tee harjoitteita omia tuntemuksia kuunnellen.
  • Liikkeet eivät saa aiheuttaa voimakasta kipua. Väsymistä ja lyhytaikaista kipua kuitenkin saa ja voi esiintyä, mutta kivun pitäisi laantua harjoittelun jälkeen noin puolessa tunnissa.
  • Tee liikkeet ilman, että leukanivel naksahtaa tai lonksahtaa.
  • Aloita liikkeiden harjoittelu aluksi muutamalla toistolla ja lisää toistojen määrää vähitellen.

Etene harjoittelussa vastustettuihin harjoitteisiin, kun alaleuan liikeharjoitteet onnistuvat ilman ongelmia.

 

Kyllä

Päivitetty  11.11.2021