Ergonomian huomioiminen purentaelimistön toimintahäiriöissä

Kun huomioit ergonomiaa, voit vaikuttaa purentaelimistön kipuihin.

Hyvä asento mahdollistaa hyvän ja rennon pään kannattelun. Kun asento on tasapainoinen, nivelten ja lihasten kuormitus on optimaalista ja lihaskireys ja –jännitys vähenee koko kehossa, myös leukojen alueella.

Kun istut,

  • istu selkä suorana, niska pitkänä
  • älä nojaa leukaa käsiisi tai kyynärpäitä pöytään
  • muista hyvä niskan asento esimerkiksi myös kännykkää käyttäessäsi ja syödessäsi.

Kun seisot, pidä

  • rintakehä avoimena
  • niska pitkänä

Kun kävelet,

  • anna käsien heilahtaa rentoina eteen ja taakse, kämmenet vartaloa kohti kääntyneinä
  • pidä hartiat rentoina ja niska pitkänä.

Kun kannat painavia tavaroita,

  • käytä molempia käsiäsi
  • käytä selkäreppua siten, että paino jakautuu tasaisesti molemmille yläraajoille ja hartioille.

Kun nukut,

  • vältä vatsallaan nukkumista niskan voimakkaan kiertymisen sekä leukaniveleen kohdistuvan paineen ja venytyksen vuoksi, jos sinulla on pään ja niska-hartiaseudun alueen kipuja
  • tue tyynyillä keho hyvään ja rentoon nukkumisasentoon.
harjoittelu; itsehoitokeino; kivun lievitys; oireet; leuka; hampaat; puremaelimistö; toimintahäiriö; TMD; leukanivel; ergonomia; kuntoutuminen; lihakset; hieronta; kipu; sairaus; ryhti; kasvot; käsittely alaleuka; venyttely; puremalihas; ongelma; asento; kuntoutus; itsehoito

Kyllä

Päivitetty  8.11.2022