Ergonomian huomioiminen purentaelimistön toimintahäiriöissä

Kun huomioit ergonomiaa, voit vaikuttaa purentaelimistön kipuihin.

​​

Hyvä asento mahdollistaa hyvän ja rennon pään kannattelun. Kun asento on tasapainoinen, nivelten ja lihasten kuormitus on optimaalista ja lihaskireys ja –jännitys vähenee koko kehossa, myös leukojen alueella.

Kun istut,

  • istu selkä suorana, niska pitkänä
  • älä nojaa leukaa käsiisi tai kyynärpäitä pöytään
  • muista hyvä niskan asento esimerkiksi myös kännykkää käyttäessäsi ja syödessäsi.

Kun seisot, pidä

  • rintakehä avoimena
  • niska pitkänä

Kun kävelet,

  • anna käsien heilahtaa rentoina eteen ja taakse, kämmenet vartaloa kohti kääntyneinä
  • pidä hartiat rentoina ja niska pitkänä.

Kun kannat painavia tavaroita,

  • käytä molempia käsiäsi
  • selkärepulla siten, että paino jakautuu tasaisesti molemmille yläraajoille ja hartioille.

Kun nukut,

  • vältä vatsallaan nukkumista niskan voimakkaan kiertymisen sekä leukaniveleen kohdistuvan paineen ja venytyksen vuoksi, jos sinulla on pään ja niska-hartiaseudun alueen kipuja
  • tue tyynyillä keho hyvään ja rentoon nukkumisasentoon.

Lue lisää ergonomiasta ja ryhdistä.

 

Kyllä

Päivitetty  11.11.2021