Miten huolehdit omasta jaksamisestasi?

Omasta itsestä huolehtiminen lisää voimavaroja, arjessa jaksamista sekä kokonaisvaltaista hyvinvointia.

On tärkeää tunnistaa, mitkä asiat tuovat elämääsi mielekkyyttä ja lisäävät elämänhallinnan tunnetta. Riittävä lepo, ruoka ja liikkuminen kuuluvat ihmisen perustarpeisiin. Perustarpeiden täyttäminen luo pohjan itsestä huolehtimiselle. Pitämällä huolta itsestäsi kykenet paremmin myös vastaanottamaan ja käsittelemään omia ja läheistesi yllättäviä ja ikäviäkin elämäntilanteita.

Myös mielekäs tekeminen ja hyvät ihmissuhteet lisäävät hyvinvointiasi. Ihmissuhteet voivat tuoda elämääsi paljon myönteisiä kokemuksia ja mielihyvää. Toisaalta kuormittavat ihmissuhteet voivat viedä voimia. On hyvä tunnistaa mistä ihmissuhteista saat voimia ja mitkä ihmissuhteet vievät voimiasi.

Kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin vaikuttavia asioita, joista sinun kannattaa huolehtia, ovat esimerkiksi

  • riittävä uni
  • säännöllinen liikunta
  • säännöllinen ruokailurytmi
  • vapaa-aika
  • oma aika
  • kyky sanoa ei
  • oma aika.

Harjoituksia

Rentoutumisharjoittelu

Tee rentoutumisharjoitus, joka löytyy Suomen Mielenterveysseura​n verkkosivuilta.

Rentoutuminen palauttaa voimia (Suomen Mielenterveysseura)

Muualla Terveyskylässä

Lisää rentoutumisharjoituksia löydät Mielenterveystalon Omahoito-osion harjoituksista.

Pohdinta

Pohdi seuraavia asioita. Voit kirjata ne myös muistiin.

  • Millä tavalla olet viime aikoina palkinnut itseäsi?
  • Mikä on tapasi rentoutua?
  • Mikä saa sinut voimaan hyvin?


Edellinen sivuSeuraava sivu

 

Päivitetty  13.2.2020