Tasapainoharjoituksia, taso 3

Jos liikkuminen ei tuota sinulle vaikeuksia ja haluat kehittää tasapainoasi, kokeile näitä harjoituksia.

​​

Kun harjoittelet tasapainoa:

  • Valitse harjoitteluun sopiva ympäristö.
  • Lopeta harjoittelu, jos se aiheuttaa kipua tai pahentaa vointia.
  • Valitse harjoitteita, jotka haastavat tasapainoasi.

Tasapainon harjoittelu osana arkiaskareita

Aktiivisuus ja osallistuminen arjen askareisiin tukee tasapainon ylläpysymistä. Vähäinenkin liikkuminen on parempi kuin jatkuva paikallaan oleminen.

Hyödynnä kaikki tilanteet, joissa voit harjoittaa tasapainoa ja lihasvoimaa. Esimerkiksi:

  • Seiso yhdellä jalalla, pehmeän tyynyn tai tasapainolaudan päällä, kun harjaat hampaita tai teet keittiötöitä.
  • Seiso jalat peräkkäin tai yhdellä jalalla ja käännä katsetta eri suuntiin, kun seisot bussipysäkillä tai kauppajonossa.
  • Käytä portaita hissin tai liukuportaiden sijaan.

Tasapainoharjoituksia

Tasapainoharjoituksia voi tehdä eri tavoin. Harjoittelun tavoitteena on haastaa eri aistien, lihasten ja hermoston toimintaa.

Alla on esimerkkejä erilaisista tasapainon harjoitusohjelmista. Voit tarvittaessa pyytää terveydenhuollon tai liikunta-alan ammattilaiselta apua harjoittelun suunnitteluun.

Tasapainoa harjoittava liikunta

Tasapainoa harjoittava liikunta on monipuolista ja sisältää kestävyyskuntoharjoittelua, lihasvoimaharjoittelua ja liikkeenhallinnan harjoittelua. Pohdi omaa liikkumistasi alla olevan terveysliikuntasuosituksen avulla.

Valitse itsellesi mieluinen liikuntamuoto tai laji, joka haastaa tasapainoa, koordinaatiokykyä ja reaktiokykyä. Tällaisia lajeja ovat esimerkiksi:

  • Tai chi
  • Tanssi
  • Pallo- ja mailapelit
  • Hiihto
  • Pyöräily.

Voit pyytää ohjausta liikunnan aloittamiseen ja sopivan lajin löytämiseen esimerkiksi terveydenhuollon ammattilaiselta tai kunnan liikuntapalveluista. Ohjattua liikuntaa tarjoavat muun muassa kunnat, eri yhdistykset ja yksityiset palveluntuottajat.

Voit kokeilla tason 2 harjoituksia, jos tämän sivun harjoitukset tuntuvat liian vaikeilta.

Edellinen sivuSeuraava sivu

 

Päivitetty  27.3.2020