Tasapainoharjoituksia, taso 2

Jos koet epävarmuutta tai horjahtelet liikkuessasi, kokeile näitä harjoituksia.

Kun harjoittelet tasapainoa:

  • Huomioi harjoitteluympäristössä hyvä valaistus ja varmista, ettei alusta ole liukas.
  • Kokeile harjoituksia ensin tuen tai varmistuksen kanssa.
  • Keskeytä harjoittelu, jos se aiheuttaa kipua tai pahentaa vointia.
  • Valitse harjoitteita, jotka eivät tunnu liian helpoilta tai vaikeilta.

Eri tapoja harjoitella

Tasapainon harjoittelu osana arkiaskareita

Aktiivisuus ja osallistuminen arjen askareisiin tukee tasapainon ylläpysymistä. Vähäinenkin liikkuminen on parempi kuin jatkuva paikallaan oleminen.

Hyödynnä kaikki tilanteet, joissa voit harjoittaa tasapainoa ja lihasvoimaa. Esimerkiksi:

  • Tee muutama ylimääräinen kyykistyminen, kun poimit tavaroita lattialta.
  • Seiso jalat yhdessä, nouse varpaille, seiso yhdellä jalalla tai pehmeän tyynyn päällä, kun harjaat hampaita tai teet keittiötöitä.
  • Seiso jalat yhdessä tai peräkkäin ja käännä katsetta eri suuntiin, kun seisot bussipysäkillä tai kauppajonossa.
  • Käytä portaita hissin tai liukuportaiden sijaan.

Muokkaa ympäristöäsi niin, että uskallat haastaa tasapainoasi.

Tasapainoharjoituksia

Tasapainoharjoituksia voi tehdä eri tavoin. Harjoittelun tavoitteena on haastaa eri aistien, lihasten ja hermoston toimintaa.

Alla on esimerkkejä erilaisista tasapainon harjoitusohjelmista, joita voit kokeilla. Ota tarvittaessa käsillä tukea, kun teet harjoituksia seisten. ​Pyydä tarvittaessa terveydenhuollon ammattilaiselta apua harjoittelun suunnitteluun.

Näin voit vaikeuttaa harjoittelua:

  • Tuo jalkoja lähemmäs toisiaan seistessä.
  • Kokeile silmät kiinni seisomista.
  • Seiso pehmeällä alustalla.
  • Käännä päätä eri suuntiin.

Tasapainoa harjoittava liikunta

Tasapainoa harjoittava liikunta on monipuolista. Se sisältää kestävyyskuntoharjoittelua, lihasvoimaharjoittelua ja liikkeenhallinnan harjoittelua. Pohdi omaa liikkumistasi alla olevan terveysliikuntasuosituksen avulla.

Voit pyytää ohjausta liikunnan aloittamiseen ja sopivan lajin löytämiseen esimerkiksi terveydenhuollon ammattilaiselta tai kunnan liikuntapalveluista. Ohjattua liikuntaa tarjoavat muun muassa kunnat, eri yhdistykset ja yksityiset palveluntuottajat.

Jos tällä sivulla ohjatut harjoitukset tun​tuvat liian vaikeilta, voit kokeilla tason 1 harjoituksia. Jos ne tuntuvat liian helpoilta, voit kokeilla tason 3 harjoituksia.

Edellinen sivuSeuraava sivu

 

Päivitetty  27.3.2020