Keinoja vaikuttaa omaan herkkyyteen saada oireita

Samalla, kun rakennusta ja sisäilman laatua selvitetään, voit miettiä keinoja oireiluherkkyyden vähentämiseksi.

Pohdi kuormitus- ja voimavaratekijöitäsi

Erilaiset keinot, joilla stressi ja kuormittuminen vähenevät, auttavat vähentämään oireita ja oireilu herkkyyttä. Kun tunnistat voimavaroihisi vaikuttavia tekijöitä ja vaikutat niihin, pystyt vähentämään kuormittumistasi.

Stressitilaan vaikuttavia tekijöitä (PDF)

Tunnista, mitkä tekijät kohdallasi kiihdyttävät ja rauhoittavat stressiä. Millä keinoilla voisit vähentää kiihdyttäviä tekijöitä ja lisätä rauhoittavia tekijöitä?

Lue lisää:

Panosta mielen ja kehon hyvinvointiin

Kehon ja mielen hyvinvointi vähentää elimistön stressijärjestelmän yliaktiivisuutta. Arkeen on sisällytettävä asioita, joista saat mielihyvää.

Erilaisilla keinoilla ja harjoituksilla voit vähentää kehon ja mielen yliaktiivista tilaa tai toimintaa. Oireita voi hallita esimerkiksi keskittämällä huomionsa yksinkertaisiin kehoaistimuksiin, kuten hengittämiseen.

Keinoja mielen ja kehon hyvinvoinnin lisäämiseksi ovat esimerkiksi:

  • Rentoutuminen ja rauhoittuminen
  • Liikunta
  • Unesta ja palautumisesta huolehtiminen
  • Säännöllinen ja monipuolinen ravitsemus
  • Luonto
  • Sosiaaliset suhteet

Lue lisää:

Opettele ajattelemaan toisin

Ajatukset, tunteet, kehon toiminnot ja käyttäytyminen ovat jatkuvassa yhteydessä toisiinsa. Kun vaikutamme useampaan näistä tekijöistä, saamme keinoja hillitä pitkittyneitä oireita ja stressitilaa.

Sisäilmaan liittyvään pitkittyneeseen oireiluun tai oireiluherkkyyteen voit vaikuttaa muuttamalla tulkintaasi oireiden tai altisteiden terveysuhkamerkityksestä. Tällöin vaikuttamisen kohde ei ole ympäristö vaan oman sietokyvyn lisääminen. Se ei tarkoita altisteille siedätystä vaan elimistön voimistuneiden reaktioiden normalisoitumista. Oireiluherkkyys sisäilmatekijöille vähenee ja väistyy, kun haittamerkitys vähenee.

  • Hanki luotettavaa ja päivitettyä tietoa altisteiden vaikutuksesta terveyteen ja oireiden erilaisista syistä.
  • Havainnoi oireiden käynnistymiseen liittyviä tuntemuksia. Yritä tunnistaa se hetki, jolloin elimistön reaktiot kiihtyvät.
  • Pyri pysäyttämään elimistön ylireaktiot esimerkiksi keskittymällä hengitykseen tai kohdistamalla huomiosi toisaalle.
  • Voimakkaimmillaan elimistön stressireaktiot ovat samanlaisia kuin paniikkikohtauksessa.

Lue lisää:

Huolehdi sairauksien hoidosta

Jos sinulla on jokin sairaus tai ominaisuus, joka voi lisätä sisäilmaoireilua, huolehdi sen hoidosta. Pyydä tarvittaessa apua terveydenhuollon ammattilaiselta.

Edellinen sivu Seuraava sivu
 

Päivitetty  19.1.2021