Juoksemisen aloitus

Juoksu on erittäin suosittu harrastus sen helppouden vuoksi. Sitä voi harrastaa missä ja milloin vain, tavoitteellisesti esimerkiksi maratonia varten tai omaksi iloksi.

Kuten muissakin lajeissa, on myös juoksuharrastusta aloittaessa harjoiteltava ensin suoritustekniikkaa. Vasta sen jälkeen kannattaa lisätä harjoituksen tehokkuutta tai kestoa. Hyvä juoksutekniikka ennaltaehkäisee rasitusvammoja. Täydellistä yhtä ja oikeaa juoksutekniikkaa ei kuitenkaan ole, sillä ihmisten ominaisuudet vaihtelevat yksilöllisesti.

Vinkkejä juoksun aloitukseen

Mikäli et ole aiemmin harrastanut juoksua ja suunnittelet sen aloittamista, kannattaa juoksutekniikasta hakea oppia. Juoksukouluja järjestävät esimerkiksi urheiluseurat. Ennen juoksuharrastuksen aloittamista voi olla hyvä keskustella terveydenhoitoalan ammattilaisen kanssa sopiiko juokseminen sinulle

Harjoitustekniikan on oltava hyvä ja rasituksen sopiva suhteessa omaan kuntotasoon. Harjoitusmäärää ja -tehoa tulee lisätä asteittain, sillä juoksemisharrastukseen liittyy ylirasitusvammoja huonosta juoksutekniikasta johtuen. Juoksuharrastusta tukevat kokonaisvaltaiset kehonhallinta- ja lihasvoimaharjoitteet.

Muista hyvät kengät

Älä aloita juoksuharrastusta liian kuluneilla tai epäsopivilla kengillä. Uusiin kenkiin kannattaa ensin totutella, ennen kuin juoksee niillä koko lenkin.

Juoksukenkiä ostaessa, valitse omalle jalalle sopiva malli. Ota huomioon, että juoksukengässä on hyvä jättää kärkeen vähän ylimääräistä tilaa, sillä jalkaterä pitenee hieman liikkeen aikana. Kysy neuvoa kengän valinnassa asiantuntevalta myyjältä.

Aloita näin

Mikäli et ole juossut pitkään aikaan:

  • ​aloita lyhyillä lenkeillä
  • voit esimerkiksi vuorotella juoksun ja kävelyn välillä
  • lisää lenkkien pituutta ja juoksun määrää, kun kuntosi kohentuu
  • muista levon ja palautumisen merkitys.​

Edellinen sivuSeuraava sivu

liikunnan lisääminen; liikunnan aloittaminen; liikunta; juoksu; hyvinvointi; hyvinvoinnin edistäminen

Päivitetty  13.2.2020