Lantionpohjan lihasten säännöllinen harjoittelu

Tee lantionpohjan lihasharjoituksia säännöllisesti ja yhdistä harjoitukset päivittäiseen liikkumiseen.

​​Lihasten vahvistaminen vaatii säännöllistä harjoittelua. Tee harjoituksia viitenä päivänä viikossa vähintään kolmen kuukauden ajan, jotta lantionpohjan lihasvoima lisääntyy.

Harjoittelun apuna voit pitää harjoittelupäiväkirjaa. Lataa harjoittelupäiväkirja tästä (pdf)​.

Jos omatoiminen harjoittelu on sinulle vaikeaa tai et edisty siinä kolmen kuukauden aikana lainkaan, sinun kannattaa hakeutua lantionpohjan fysioterapiaan.​​

Muualla Kuntoutumistalossa

Lue lisää lantionpohjan fysioterapiasta Tietoa-osiosta.


Ota harjoittelu osaksi elämää

Kun hallitset lantionpohjan lihasten tunnistamisen ja lihasvoimasi ovat lisääntyneet riittävästi, jatka harjoittelua 2-3 kertaa viikossa.

Yhdistä harjoittelu osaksi omia liikuntaharrastuksia​si. Muista jännittää lantionpohjan lihaksiasi​ esimerkiksi kun ​harjoittelet kuntosalilla tai käyt lenkillä.

Edistä lantionpohjan lihasten hyvinvointia huolehtimalla yleiskunnostasi, ryhdistäsi ja painonhallinnastasi.​

Opas pdf-muodossa tulostamista varten:

​ ​​

Edellinen sivuTakaisin oppaisiin