Mitä voin huomioida arjessani?

Arjen askareisiin osallistuminen tukee jaksamista ja kuntoutumista.

​​​​​​
  • Arkirutiineissa pysyminen auttaa säännöllisen päivä- ja unirytmin säilyttämisessä.
  • Tekemisen voi välillä tauottaa, ja asioita voi tehdä vähän kerrallaan.
  • Ole armollinen itsellesi, mutta muista aktiivisuus itsehoidossa.
  • Terveellinen ruokavalio ja säännöllinen ruokailurytmi lisäävät sekä hyvinvointia että auttavat painonhallinnassa.
  • Lääkkeitä käytettäessä on suositeltavaa välttää alkoholia ja muita päihteitä.
  • Nikotiini heikentää verenkiertoa ja hidastaa näin paranemista. Tupakoinnin lopettaminen kannattaa aina.
  • Asioiden jakaminen perheenjäsenen tai muun läheisen kanssa voi auttaa vähentämään tilanteeseen mahdollisesti liittyvää huolta.

Kipukehäkuva havainnollistaa miten pitkittynyt kipu vaikuttaa elämään. ​Punaisella on esitetty erilaisia haasteita. Kiinnitä huomiota keltaisella merkittyihin seikkoihin, joilla voit vahvistaa toimintakykyä ja arjen hallintaa.


 


Edellinen sivuSeuraava sivu

 



Päivitetty  25.4.2018 11.43

 

Asioita voi tehdä vähän kerrallaan.

 

HUS logoTAYS logoOYS logoKYS logoTYKS logo