Mitä voin huomioida arjessani?

Arjen askareisiin osallistuminen tukee jaksamista ja kuntoutumista.

​​​​​​
  • Arkirutiineissa pysyminen auttaa säännöllisen päivä- ja unirytmin säilyttämisessä.
  • Tekemisen voi välillä tauottaa, ja asioita voi tehdä vähän kerrallaan.
  • Ole armollinen itsellesi, mutta muista aktiivisuus itsehoidossa.
  • Terveellinen ruokavalio ja säännöllinen ruokailurytmi lisäävät sekä hyvinvointia että auttavat painonhallinnassa.
  • Lääkkeitä käytettäessä on suositeltavaa välttää alkoholia ja muita päihteitä.
  • Nikotiini heikentää verenkiertoa ja hidastaa näin paranemista. Tupakoinnin lopettaminen kannattaa aina.
  • Asioiden jakaminen perheenjäsenen tai muun läheisen kanssa voi auttaa vähentämään tilanteeseen mahdollisesti liittyvää huolta.

Kipukehäkuva havainnollistaa miten pitkittynyt kipu vaikuttaa elämään. ​Punaisella on esitetty erilaisia haasteita. Kiinnitä huomiota keltaisella merkittyihin seikkoihin, joilla voit vahvistaa toimintakykyä ja arjen hallintaa.


 


Edellinen sivuSeuraava sivu

 



Asioita voi tehdä vähän kerrallaan.