Hengitä kipu pois metsässä

Metsässä tehtävät hengitysharjoitukset auttavat sinua löytämään tasapainoisen ja virtaavan hengityksen mielikuvien avulla.

Virtaava hengitys rentouttaa kehoasi ja rauhoittaa mieltäsi. Sen avulla kiputuntemukset lievittyvät. Metsän puhdas ilma ja raikkaat tuoksut sopivat hyvin hengitysharjoitteluun.

Säännöllinen harjoittelu auttaa sinua hyväksymään kipusi ja hallitsemaan sitä hengityksen avulla myös arjessa.

Parhaan hyödyn kivun hoitoon saat harjoittelemalla päivittäin.

Kokeile harjoituksia

Elinvoimainen metsähengitys

Etsi metsästä miellyttävä paikka. Voit istua mättäälle, maata kalliolla tai nojata puunrunkoa vasten.

  • Aisti metsän tunnelmaa: värimaailmaa, tuoksuja, ääniä, elinvoimaa, rauhallisuutta. Mitä huomaat ympäristössäsi?
  • Sulje silmäsi. Hengitä sisään nenän kautta metsän tuoksua. Kuvittele, että tuoksu leviää koko kehoosi.
  • Hengitä ulos huulien pienen raon kautta rauhallisesti ja pitkään ja anna kehosi rentoutua.
  • Hengitä seuraavaksi sisään nenän kautta metsän rauhaa. Kuvittele, että rauha leviää koko kehoosi.
  • Hengitä ulos huulien pienen raon kautta rauhallisesti ja pitkään ja anna kehosi rentoutua.
  • Hengitä sitten sisään nenän kautta metsän elinvoimaa. Kuvittele, että elinvoima leviää koko kehoosi.
  • Hengitä ulos huulien pienen raon kautta rauhallisesti ja pitkään ja anna kehosi rentoutua.
  • Jatka tuoksun, rauhallisuuden ja elinvoiman hengittämistä niin kauan kuin sinusta tuntuu hyvältä.
  • Lopuksi havainnoi millainen olo sinulla on kehossasi ja mielessäsi. Huomaatko rentouden tunnetta? Tuntuuko kipu samalta, kuin ennen harjoitusta?

Rentouttava vihreä hengitys

Etsi metsästä miellyttävä paikka. Voit istua mättäälle, maata kalliolla tai nojata puunrunkoa vasten.

  • Havainnoi ympärilläsi olevia vihreän eri sävyjä. Valitse sitten eniten sinua miellyttävä vihreän sävy harjoitusta varten.
  • Etsi havainnoiden kehostasi kohta, jossa on kipua tai jännitystä. Silmien kiinni pitäminen voi helpottaa kehon sisäisten tuntemusten havainnointia.
  • Kuvittele, että hengität sisään kohti kipukohtaasi valitsemaasi vihreää väriä. Voit valita, pidätkö silmät kiinni vai haluatko katsella valitsemaasi vihreän sävyä.
  • Tunne, miten vihreys hoitaa kipukohtaa ja ottaa kivun paikan kehossasi.
  • Hengitä ulos rauhallisesti ja hitaasti huulien pienen raon kautta. Vapauta kipu ja jännitys tuulen vietäväksi.
  • Jatka tätä hengitystä niin kauan kuin sinusta tuntuu hyvältä.
  • Lopuksi avaa silmät ja havainnoi millainen olo sinulla on kehossasi ja mielessäsi. Huomaatko rentouden tunnetta? Tuntuuko kipu samalta, kuin ennen harjoitusta?
Edellinen sivu Seuraava sivu
 

Päivitetty  30.6.2020