Tee harjoituksia peukalon toiminnan ylläpitämiseksi

Voit kokeilla liikeharjoituksia peukalon tyven alueen kivun itsehoidossa. Liikeharjoittelun tavoitteena on kivun vähentyminen ja käden toiminnan paraneminen.

Parasta harjoittelua on käden käyttäminen arkiaskareissa. Pyri käyttämään kättä mahdollisimman luonnollisesti kivun sallimissa rajoissa. Lisää käteen kohdistuvaa kuormitustaarjessa vähitellen kivun salliessa. Lisäksi erillisellä liikeharjoittelullavoit parantaa tai ylläpitää käden toimintakykyä.

Harjoitusohjeita

Valitse liikkeet, jotka eivät aiheuta tai lisää kipua. Itsellesi sopivan tavan harjoitella löydät kokeilemalla.

  • Tee harjoituksia päivittäin.
  • Toista harjoitusliikkeitä 5-10 kertaa.
  • Harjoittele kivun sallimissa rajoissa.
  • Käytä tarvittaessa kylmä- tai lämpöhoitoa ennen harjoittelua ja harjoitusten jälkeen.

Jos epäilet, että kipu on rasituksesta, jännetupentulehduksesta tai tapaturmasta johtuvaa, niin lepo on ensisijainen hoito alkuvaiheessa. Mikäli olet ollut peukalon tyvinivelen leikkauksessa, saat yksilölliset kuntoutusohjeet hoitopaikastasi.

Muissa tapauksissa voit kokeilla esimerkiksi seuraavia harjoituksia.

Lataa harjoitusohjeet PDF-tiedostona

Haitarin otsikkotaso2
Peukalon kosketus sormenpäihin
 
 
  • Kosketa peukalolla vuorotellen sormenpäitä.
  • Suorista peukalo kosketusten välillä.
  • Huomioi, että peukalon linja pysyy pyöreänä ja ranne suorana harjoituksen aikana.
  • Toista liikettä 5-10 kertaa.
Peukalon ojennus ja koukistus
 
 
  • Vie peukalo kohti pikkusormen tyveä.
  • Nosta peukalo ylös kohti kattoa mahdollisimman suurella liikkeellä.
  • Huomioi, että ranne pysyy suorana harjoituksen aikana.
  • Toista liikettä 5-10 kertaa.
Peukalon pyöritys
 
 
  • Piirrä peukalolla ilmaan mahdollisimman suurta ympyrää.
  • Huomioi, että ranne pysyy suorana harjoituksen aikana.
  • Toista liikettä 5-10 kertaa ja vaihda suuntaa.
Peukalon tyven venytys
 
 
  • Käännä kämmen itseesi päin. Pidä peukalo rentona ja ranne suorana.
  • Paina toisen käden etu- ja keskisormella kämmenen kohdalta peukalon tyveä ja venytä peukalon tyveä kauemmas kämmenestä.
  • Pidä peukalo rentona. Tunnet venytyksen peukalon lihaksessa.
  • Tee venytystä pitkin päivää, 20-30 sekuntia kerrallaan.
harjoitus; harjoittelu; turvotus; jumppa; jäykkyys; käsi; voimattomuus; pinsettiote; voima; puristusvoima; kipu; jäykkä; kämmen; nivel; nivelrikko; artroosi; sormi; särky; peukku; CMC

Kyllä

Päivitetty  21.4.2022