Hengityspalje

Hengityspalkeen avulla viedään tehostetusti ilmaa keuhkoihin sisäänhengityksen aikana. Hengityspalje on hyvä ottaa käyttöön, kun oma yskimisvoima ei riitä nostattamaan limaa keuhkoputkista.

  • Käytä hengityspaljetta istuen tai makuulla.
  • Aseta maski tiiviisti kasvoille.
  • Aloita harjoitus hengittämällä normaalisti ulos maskiin.
  • Purista paljetta sisäänhengityksen aikana.
  • Vapauta ote uloshengityksen aikana ja anna palkeen täyttyä itsestään.
  • Jatka oman hengityksen tahtiin 3-10 sisäänhengitystä.
  • Pidä tauko ja toista sarja 1-3 kertaa.

Voit tehostaa liman irtoamista huffaamalla muutaman kerran jokaisen harjoitussarjan jälkeen:

Hengityspalkeen puhtaanapito

  • Puhdista maski päivittäin kuumalla vedellä astianpesuaineella ja huuhtele kunnolla. Irrota maski paljeosasta puhdistuksen ajaksi ja liitä se takaisin vasta kuivana.
  • Käytä palkeen ja maskin välissä bakteeri- ja virussuodatinta. Vaihda se kerran kuukaudessa ja hengitysinfektion aikana viikoittain.

Hengityspaljeharjoittelu kannattaa aloittaa ammattilaisen ohjauksessa. Kysy lisää paljeharjoittelusta terveydenhuollon ammattilaiselta.

Edellinen sivu Oppaan alkuun
paljeharjoittelu; ampu; hengityksen tehostaminen; limaisuus; ambu; keuhkotuuletus; hengittäminen; hengitysharjoittelu; hengitys; hengitysharjoitusväline; hengitysharjoitusvälineet; hengityksen avustaminen

Kyllä

Päivitetty  17.3.2021