Syvä palleahengitys

Syvällä palleahengityksellä pystyt tehostamaan hengityslihasten toimintaa ja keuhkotuuletusta.

Sisäänhengityksessä kylkiluut laajenevat ja vatsa kohoaa. Uloshengityksessä kylkiluut laskeutuvat ja pallea rentoutuu.

Tee harjoitus selinmakuulla, istuen tai seisten ja itsellesi mahdollisimman mukavassa asennossa. Tee harjoitus vointisi mukaan noin viisi kertaa. Tauon jälkeen voit toistaa harjoituksen uudestaan.​

  • Rentouta vatsan alue.
  • Hengitä sisään rauhallisesti nenän kautta, pyri suuntaamaan hengitys syvälle vatsaan saakka.
  • Anna uloshengityksen virrata ulos luonnollisesti ja rauhallisesti.
  • Tunnustele hengityksen aikaansaamaa liikettä vatsan ja rintakehän alueella.
  • Harjoittelun jälkeen voit palata luonnolliseen hengitysrytmiisi.

Syvässä palleahengityksessä vatsan tulisi kohota ja rintakehän laajeta sivuille sisäänhengityksen aikana.

Katso lisää Mielenterveystalon videolta:

Edellinen sivu Seuraava sivu
syvä hengitys; syvähengitys; ahdistus; hengittäminen; hengitystekniikka; hengitystekniikat; hengityksen rauhoittaminen; hengityksen tehostaminen; hengitys; hengityksen helpottaminen; keuhkotuuletus; hengitysharjoittelu; rentoutuminen; hengenahdistus; pinnallinen hengitys

Päivitetty  16.3.2021