Miten ylläpidän ja lisään lihasvoimaa?

Rasituksen välttäminen johtaa nopeasti lihasten heikentymiseen ja suorituskyvyn laskuun. Lihasvoimaharjoittelu ylläpitää ja kasvattaa lihasten voimaa.

Liikkumisen ja arjessa toimimisen kannalta erityisen tärkeää on jalkojen lihasten voima. Voimaharjoittelun voi toteuttaa kotiharjoitteluna tai kuntosalilla.

  • Tee lihasvoimaharjoittelua 2-3 kertaa viikossa.
  • Pidä harjoittelussa kuormat kohtalaisina.
  • Tee 5-10 toiston sarjoja 1-3 kertaa.
  • Pidä jokaisen sarjan jälkeen tauko ja anna hengityksen kokonaan tasoittua ennen uutta sarjaa.

Voimaharjoituksia

Reisilihasharjoitus (Video)

Pohjelihasharjoitus (Video)

Kun jaksat tehdä nämä harjoitukset, lisää ohjelmaan myös yläraajaharjoituksia esimerkiksi käsipainoilla tai kuminauhalla.

Yläraajaharjoite (Video)

voima (fyysiset ominaisuudet); liikunta; lihasvoima; hengityshäiriöt; hengitysharjoittelu; hengitys; Keuhkovaltimoiden verenpainetauti; pulmonaariarteriahypertensio; hoito

Kyllä

Päivitetty  20.1.2020