Ruokaillessa lapsen on hyvä istua pöydän ääressä. Istuma-asennon on hyvä olla symmetrinen ja riittävästi tuettu, jotta lapsen on mahdollisimman helppo käyttää käsiään. Tarvittaessa asento voidaan tukea vyöllä. Tuki jalkojen alla auttaa säilyttämään hyvän ruokailuasennon.
Houkuttele lasta poimimaan pöydältä sopivan kokoista sormiruokaa. Joskus lapsi tarvitsee konkreettista mallittamista eli sitä, että aikuinen ohjaa lasta viemään kädessä olevan ruuan suuhun. Jos pöydältä poimiminen on vielä lapselle liian vaikeaa, voi vanhempi sijoittaa ruuan lapsen käteen ja ohjata liikettä suuhun.
Itsenäisen ruokailun harjoittaminen voidaan aloittaa sormiruokailulla, sillä se lisää käden tuntotietoa. Tuntotietoa on hyvä ”herätellä” vibraamalla tai täristämällä; samalla lapsi harjoittelee tarttumista ja irrottamista sekä käden kohdistamista.
Lapsen motoriikan haasteista riippuen paras pukeutumispaikka voi olla hoitopöytä, syli, pukeutumispenkki, matto lattialla tai sohvan nurkka. Lasta voi pukea myös lapsen seistessä. Kannusta lasta olemaan itse aktiivinen pukeutumistilanteissa, esimerkiksi "työnnä jalka lahkeeseen".
Peiliä voi hyödyntää pukemisessa, niin lapsi näkee mitä tekee ja hahmottaa kehoaan helpommin.
Isomman lapsen kanssa pukemisen hankalia kohtia voi lapsen kanssa harjoitella pukemalla nukkea ja sanoittamalla pukemista samalla tavalla kuin lasta pukiessa. Pukemisessa ja riisumisessa voi hyödyntää vaikka lorua:
”Missä on Kallen oikea käsi – hups se meni hihaan. Missä on Kallen vasen käsi – hups se meni hihaan. Missä on Kallen oikeat varpaat – laitetaan niihin sukka. Missä on Kallen vasemmat varpaat – niihinkin sujahti sukka. Hyvä Kalle, hyvä Kalle, nyt saa taputtaa. Hyvä Kalle, hyvä Kalle, nyt saa taputtaa.”