Diaesityksessä annetaan konkreettisia esimerkkejä siitä, kuinka nuorta autismin kirjon lasta voidaan tukea päivittäisissä toiminnoissa, ja miten vuorovaikutusta lapseen pystytään vahvistamaan.
Suomessa kuntoutuksessa yleensä yhdistellään toimintatapoja sovellettuun käyttäytymisanalyysiin pohjautuvista menetelmistä ja TEACCH-mallista. Keskeisiä kuntoutustavoitteita ovat vuorovaikutuksen ja sosiaalisten taitojen vahvistaminen, kommunikaation tukeminen sekä leikki- ja jäljittelytaitojen kehittäminen.
Arjen omatoimisuustaitojen harjoittelu on tärkeää. Lapsi hyötyy siitä, että arki on mahdollisimman säännöllistä, ennakoitua ja jäsennettyä (eli strukturoitua). Autismikirjon lapset hyötyvät kuvien käytöstä ohjaustilanteissa ja kommunikaation tukena. Lapsille suositellaan päiväkotia tarpeellisine tukitoimineen kuntoutuksellisista syistä. Yksilöllisen tarpeen mukaan lapselle voidaan suositella lisäksi puhe-, toiminta- tai musiikkiterapiaa, joihin sisältyy tiivis lähiympäristön ohjaus.
Esimerkkejä tukitoimista
päiväohjelma ja ennakoitavuus (kuvallisten tai sanallisten päiväjärjestysten käyttö)
muutosten valmistelu
ajankulun havainnollistaminen
sosiaalisten tarinoiden käyttö hankalien vuorovaikutustilanteiden harjoitteluun
motivoiminen sekä positiivinen ja konkreettinen kannustus.