Bildspelet ger konkreta exempel på hur man kan stödja ett litet barn med autismspektrumtillstånd i dagliga aktiviteter och hur man kan stärka interaktionen med barnet.
I Finland kombinerar man vanligen i rehabiliteringen verksamhetssätt från metoder som baserar sig på en tillämpad beteendeanalys och TEACCH-modellen. Centrala rehabiliteringsmål är att stärka samverkan och sociala färdigheter, stödja kommunikationen och utveckla lek- och imitationsfärdigheter.
Det är viktigt att barnet övar sig att klara sig själv i vardagen. Barnet mår bra av att vardagen är så regelbunden, förutsägbar och systematiskt strukturerad som möjligt. Barn inom autismspektrumet har nytta av att använda bilder i handledningssituationer och som stöd för kommunikationen. Med tanke på rehabiliteringen rekommenderas det att barnen går på dagis och får nödvändiga stödåtgärder. Enligt individuella behov kan det dessutom rekommenderas att barnet får tal-, sysselsättnings- eller musikterapi. Barnets närmiljö får också tät handledning.
Exempel på stödåtgärder
ett dagligt schema och förutsägbarhet (användning av dagsprogram med bilder eller ord)
förberedelse inför ändringar
visualisering av tidens gång
användning av sociala berättelser för att öva på svåra interaktionssituationer
motivation samt positiv och konkret uppmuntran.