Siirry sivun sisältöön

Milloin lapsen allergia-asioissa lääkäriin?

Lääkäriin on syytä lähteä, jos allerginen reaktio on vaikeaoireinen. Jos oireet ovat hyvin vaikeat tai haittaavat hengitystä, on soitettava hätäkeskukseen 112. Jos lapselle on määrätty adrenaliiniruiske, pistetään lääke rauhallisesti isoon lihakseen.

Katso videolta, miten adrenaliiniruisketta käytetään vakavan allergisen reaktion ensihoitona.

Jos pikkulapsella epäillään allergiaa keskeiselle ruoka-aineelle, kuten maidolle tai viljoille, on hyvä keskustella asiasta neuvolassa. Tarvittaessa lapsi ohjataan neuvolasta jatkotutkimuksiin.

Myös tilanteissa, joissa sopimattomia ruoka-aineita on useita, on aiheellista käydä allergioihin perehtyneen lääkärin vastaanotolla.

Samoin jatkotutkimukset ovat tarpeen aina, kun jokin ruoka-aine on aiheuttanut vaikeita oireita.

Tärkeää

Äkillinen vaikeaoireinen allerginen reaktio on aina syy lähteä heti lääkäriin.

Jos

  • lapsella on hengitysoireita

  • lapsi oksentelee voimakkaasti

  • lapsi saa oireita usean eri elimen alueelta eli iholle, hengitysteihin ja maha-suolikanavaan tai

  • lapsi on yleisvoinniltaan voipunut

soita hätäkeskukseen 112.

Jos lapselle on määrätty adrenaliiniruiske, pistä lääke rauhallisesti isoon lihakseen, mieluiten etureiteen. Rauhoita lasta.

Tarkistettu 4.6.2025