Gå till sidans innehåll

Rehabiliteringshandledning för vuxna

Rehabiliteringshandledaren kan träffa klienten och, om klienten tillåter, hens närstående och andra som arbetar med klienten, till exempel på sjukhuset, i hemmet, i skolan eller på studieplatsen eller jobbet.

Innehållet i och omfattningen av möten och besök beror på klientens funktionsförmåga, individuella situation och behov.

Rehabiliteringshandledning ges i enlighet med processen för rehabiliteringshandledning.

Rehabiliteringshandledaren träffar klienten i samband med vistelse på polikliniken eller avdelningen och deltar vid behov i det multidisciplinära mötet för planering av vården och rehabiliteringen.

Vid behov tar rehabiliteringshandledaren i förväg reda på vilka tjänster som finns tillgängliga för klientens individuella situation.

Vad gör en rehabiliteringshandledare?

Bedömer klientens helhetssituation:

  • resurser och belastande faktorer

  • behovet av information och handledning om sjukdomen eller funktionsnedsättningen, funktionsförmågan och dess inverkan på dagliga aktiviteter och vardagen

  • omgivningens inställning till klientens sjukdom eller funktionsnedsättning.

Bedömer hur klienten klarar av vardagen och utmaningar

  • behovet av att besöka hemmet, studieplatsen eller arbetsplatsen.

Bedömer och funderar, tillsammans med klienten och vid behov med närstående, på sätt att främja klientens delaktighet, med hänsyn till klientens egna önskemål

  • hobbyer

  • sociala relationer

  • andra aktiviteter.

Diskuterar med klienten och vid behov med närstående, till exempel om

  • undersökningsresultat från perioden på sjukhuset och betydelsen av dem

  • rädslor och andra känslor som sjukdomen eller funktionsnedsättningen väcker

  • framtiden

  • verktyg och tjänster som främjar smidigheten i vardagen och rehabiliteringen.

Handleder och vägleder klienten

  • att i vardagen agera på ett sätt som främjar rehabiliteringen och förstå sin egen roll i rehabiliteringen

  • att hitta och använda nödvändigt vägledningsmaterial

  • vid behov i användningen av hjälpmedel.

Informerar vid behov det multidisciplinära teamet om klientens helhetssituation, rehabiliteringsbehov och mål.

Kontrollerar att rehabiliteringen och de tjänster som tillhandahålls enligt rehabiliteringsplanen genomförs och hänvisar vid behov till fortsatta åtgärder.

Kommer överens med klienten om hur man ska gå vidare och hur rehabiliteringen och rehabiliteringsplanens fortskridande följs upp.

Rehabiliteringshandledaren kan göra hembesöket ensam eller vid behov och med klientens tillstånd tillsammans med klientens närstående eller andra personer som arbetar med klienten.

Innehållet i mötet beror på om rehabiliteringshandledaren träffat klienten tidigare. Besökets längd och antalet besök beror på klientens situation. Det kan finnas skillnader i hur hembesök genomförs mellan olika sjukhus.

Vad gör en rehabiliteringshandledare?

Bedömer klientens helhetssituation

  • resurser och belastande faktorer

  • behovet av information och handledning om sjukdomen, funktionsförmågan och dess inverkan på dagliga aktiviteter och vardagen

  • omgivningens inställning till klientens sjukdom

  • möjliga hinder för rehabilitering

  • säkerhet och tillgänglighet i hemmet

  • behov av ändringsarbeten i hemmet och klientens behov av hjälpmedel.

Bedömer hur klienten klarar av vardagen och utmaningar.

Utvärderar sätt att främja klientens delaktighet, med hänsyn till klientens egna önskemål

  • hobbyer

  • sociala relationer

  • andra aktiviteter.

Diskuterar till exempel

  • undersökningsresultat från sjukhuset och betydelsen av dem

  • rädslor och andra känslor som sjukdomen eller funktionsnedsättningen väcker

  • framtiden

  • tjänster, anpassningskurser, organisationers verksamhet och kamratstöd.

Handleder och vägleder

  • klienten att i vardagen agera på ett sätt som främjar rehabiliteringen och förstå sin egen roll i rehabiliteringen

  • att hitta och använda nödvändigt vägledningsmaterial.

  • vid behov i användningen av hjälpmedel.

Informerar vid behov det multidisciplinära teamet om klientens helhetssituation, rehabiliteringsbehov och mål.

Kontrollerar att rehabiliteringen och de tjänster som tillhandahålls enligt rehabiliteringsplanen genomförs och hänvisar vid behov till fortsatta åtgärder.

Deltar vid behov i utarbetandet av serviceplanen och rehabiliteringsplanen.

Kommer överens med klienten om hur man ska gå vidare och hur rehabiliteringen och planernas fortskridande följs upp.

Rehabiliteringshandledaren kan besöka studieplatsen ensam eller, med klientens tillstånd, tillsammans med en representant för läroanstalten.

Mötet kan omfatta en bedömning av hur klientens studier fortskrider, samordning och uppföljning av klientens rehabilitering samt handledning och rådgivning. Besökets längd och antalet besök beror på klientens situation. Det kan finnas skillnader mellan sjukhusen när det gäller genomförandet av besök på studieplatsen.

Vad gör en rehabiliteringshandledare?

Bedömer klientens helhetssituation

  • resurser och belastande faktorer

  • behovet av information och handledning om sjukdomen och funktionsförmågan och deras inverkan på studierna och rehabiliteringen

  • möjligheter och hinder för studier.

Bedömer studiemiljöns

  • säkerhet och tillgänglighet

  • behov av ändringsarbeten och hjälpmedel.

Bedömer och funderar tillsammans med deltagarna på sätt att främja klientens delaktighet, med hänsyn till klientens egna önskemål

  • sociala relationer och hobbyer

  • funktioner på läroanstalten: deltagande i lektioner och raster, grupparbeten, övning i praktiken.

Diskuterar med klienten

  • hur hen kan främja att studierna löper smidigt

  • de bedömningar och undersökningar som gjorts på sjukhuset och vad de betyder

  • klientens funktionsförmåga samt rekommendationer och mål för rehabiliteringen

  • om den personliga studieplanen

  • framtiden.

Handleder och vägleder

  • deltagarna i nätverksmötet att på läroanstalten agera på ett sätt som främjar klientens rehabilitering och att förstå sin egen roll som en del av klientens rehabilitering och rehabiliteringssamarbetet

  • i processen för anskaffning av hjälpmedel och ändringsarbeten i miljön

  • om tjänster, vidareutbildning och yrkesval, samt berättar om anpassningskurser, organisationers verksamhet och kamratstöd

  • med att hitta och använda nödvändigt vägledningsmaterial.

Kontrollerar att rehabiliteringen och de tjänster som ingår i rehabiliteringsplanen genomförs och hänvisar vid behov till andra åtgärder.

Kommer överens med klienten om fortsättningen och hur rehabiliteringens fortskridande följs upp.

Rehabiliteringshandledaren kan träffa klienten på arbetsplatsen ensam eller, med klientens tillstånd, tillsammans med till exempel klientens chef och/eller en representant för företagshälsovården.

Mötet kan omfatta en bedömning av hur klientens arbete fortskrider, samordning och uppföljning av klientens rehabilitering samt handledning och rådgivning. Besökets längd och antalet besök beror på klientens situation. Det kan finnas skillnader mellan sjukhusen när det gäller besök på arbetsplatsen.

Vad gör en rehabiliteringshandledare?

Bedömer klientens helhetssituation

  • resurser och belastande faktorer

  • behovet av information och handledning om sjukdomen eller funktionsnedsättningen, funktionsförmåga och deras effekter på arbetet och rehabiliteringen

  • omgivningens inställning till klientens sjukdom eller funktionsnedsättning

  • möjligheter och hinder för arbete

  • behovet av ett hembesök.

Utvärderar arbetsmiljöns

  • säkerhet och tillgänglighet

  • behov av ändringsarbeten och hjälpmedel.

Utvärderar och funderar på sätt att främja klientens delaktighet, med hänsyn till klientens egna önskemål

  • sociala relationer och hobbyer

  • funktioner på arbetsplatsen: deltagande i möten, pauser och andra gemensamma aktiviteter.

Diskuterar

  • undersökningsresultat från sjukhuset och betydelsen av dem

  • rädslor och andra känslor som sjukdomen eller funktionsnedsättningen väcker

  • framtiden

  • metoder för att främja smidigheten i arbetet, fortsättande i arbetet och rehabiliteringen

  • tjänster, anpassningscoachning och kamratstöd.

Handleder och vägleder klienten

  • att i vardagen agera på ett sätt som främjar rehabiliteringen och förstå sin egen roll i rehabiliteringen

  • i processen för anskaffning av hjälpmedel och ändringsarbeten i arbetsmiljön

  • i användningen av hjälpmedel.

Kontrollerar att rehabiliteringen och de tjänster som ingår i rehabiliteringsplanen genomförs och hänvisar vid behov till fortsatta åtgärder.

Kommer överens med deltagarna om hur rehabiliteringens fortskridande följs upp.

Uppdaterad 13.2.2024