Gå till sidans innehåll

Genomförande av distansrehabilitering

Processen för distansrehabilitering fungerar på samma sätt som rehabilitering i allmänhet. Distansrehabilitering är ett sätt att genomföra rehabiliteringen. Det är viktigt att planera distansrehabiliteringen som en del av rehabiliteringen som helhet.

När behovet av rehabilitering har identifierats kan distansrehabilitering övervägas som ett möjligt sätt att genomföra den. Distansrehabiliteringen följer de allmänna stadierna i rehabilitering. Den kan vara en del av den övergripande rehabiliteringen eller så kan hela rehabiliteringen genomföras på distans. På den här sidan hittar du information som är särskilt relevant för distansrehabilitering.

Ta hänsyn till följande när du genomför distansrehabilitering

Bedöm distansrehabiliteringens lämplighet tillsammans med klienten och hens närstående:

  • Är distansrehabilitering ett fungerande sätt att uppnå klientens mål?

  • Är klienten villig att genomgå distansrehabilitering?

  • Är det möjligt att genomföra distansrehabiliteringen?

Berätta också om de kostnader som är förknippade med distansrehabilitering. Om distansrehabilitering av någon anledning inte är lämplig ska rehabiliteringen planeras på ett annat sätt.

Innan distansrehabiliteringen inleds ska du göra en inledande bedömning genom att diskutera med klienten. Du kan använda intervjuer, observationer och mätningar av funktionsförmågan för bedömningen. Gå igenom resultaten av bedömningen med klienten.

Kom överens om individuella och konkreta mål tillsammans med klienten på basis av bedömningen. Skriv ner målen. Gör upp en konkret plan för att uppnå målen.

Om klienten har en vård- och serviceplan eller en annan motsvarande plan, inkludera distansrehabiliteringen som en del av den. Anteckna i planen den vårdpersonal som deltar i rehabiliteringen samt deras roller och ansvar som en del av rehabiliteringen. Anteckna också den roll som anhöriga eller närstående eventuellt spelar i rehabiliteringen.

Klientens och närståendes roll och ansvar

Handled och uppmuntra klienten och hens närstående att ta upp eventuella behov av ändringar i målen eller genomförandet av rehabiliteringen. Se också till att de vet hur de ska rapportera tekniska fel och anslutningsproblem till den som ansvarar för tekniken.

Vårdpersonalens roll och ansvar

Följ tillsammans med klienten upp hur rehabiliteringen lyckas och gör vid behov ändringar i genomförandet. Se till att den tekniska producenten ansvarar för att utrustningen för distansrehabiliteringen fungerar.

Distansrehabilitering kräver ett nära och interaktivt samarbete mellan vårdpersonalen. Klientens eget mål för rehabiliteringen styr alltid samarbetet mellan vårdpersonalen. Klienten ombeds delta i möten, om det är möjligt.

Vårdpersonalen i klientens nätverk bör diskutera klientens situation i början, slutet och, vid behov, under rehabiliteringsperioden. Multiprofessionel samarbete säkerställer en tillräckligt bred bedömning av funktionsförmågan och stöd för den.

Gör det du kan för att främja samarbetet mellan vårdpersonalen. För klienter inom hemvården är det till exempel god praxis att hemvården och distansrehabiliteringshandledaren träffas regelbundet för att diskutera klientens situation och respons.

Kom överens om utrustningens installation och handledning i användningen av den i början av distansrehabiliteringen. Testa anslutningen. Be klienten att underteckna nödvändiga samtycken och tillstånd.

Under rehabiliteringssessionerna är det bra att kontrollera hur tekniken fungerar. Om ni använder en anslutning med bild, kontrollera surfplattans placering och ställning med beaktande av säkerheten. Se till att klienten är tydligt synlig för handledaren och att klienten kan se handledaren.

Det är viktigt att lyssna på klienten. Det är en nyckelfaktor för att rehabiliteringen ska lyckas och för att motivera klienten och för att upprätthålla motivationen.

  • Det är viktigt att du lyssnar på klientens egna mål för rehabiliteringen.

  • Tala tydligt, lugnt och uppmuntrande, undvik att tala i mun på klienten, tilltala klienten med förnamn.

  • Följ upp klientens ork och förmåga att genomföra det som överenskommits under hela rehabiliteringsperioden.

Om du använder en anslutning med bild för distansrehabiliteringen,

  • titta in i kameran när du pratar med klienten

  • handled alla rörelseövningar som spegelbild.

Vid distansrehabilitering i grupp är det viktigt att du ser till att varje klient har möjlighet att delta i gruppens interaktion.

I slutet av distansrehabiliteringsperioden ska du göra en slutbedömning genom att diskutera med klienten.

  • Bedöm om de uppsatta målen har uppnåtts.

  • Gör eventuella ommätningar.

  • Anteckna resultaten i klientens plan.

  • Diskutera resultaten tillsammans med klienten och hela teamet.

Kom vid behov överens om fortsatt rehabilitering eller fundera på hur mål för att upprätthålla funktionsförmågan kan ingå till exempel i Motionsavtalet, aktivitetsplanen eller någon annan av klientens planer. Kom överens om uppföljning med klienten: när den ska ske, hur den ska genomföras och vem som ska genomföra den.

Uppdaterad 22.2.2024