Syftet med att följa upp användningen av ett hjälpmedel är att säkerställa att användaren har ett funktionellt hjälpmedel som är lämpligt för det ändamål för vilket det används. Det är verksamhetsenhetens ansvar att följa upp användningen av hjälpmedlet i enlighet med de principer som beskrivs nedan.
Användningen av hjälpmedlet följs upp av
användaren själv
hens närmaste krets
yrkespersoner.
Genom uppföljning av användningen bedöms om hjälpmedlet fortfarande är nödvändigt och lämpligt för användaren, om det är funktionsdugligt och om det är säkert att använda. Nöjdhet med hjälpmedel och hjälpmedelstjänster kan också bedömas med hjälp av QUEST 2.0-instrumentet.
Verksamhetsenheten som ordnar hjälpmedelstjänster ska informera användaren och hens närmaste krets och de yrkespersoner som är i kontakt med användaren om uppföljningsansvaret och vid behov ge vägledning i frågor som gäller uppföljningen.
Yrkespersoner som arbetar med användaren av hjälpmedlet bör instruera användaren att kontakta den enhet som lämnat ut hjälpmedlet om det uppstår problem med hjälpmedlet eller dess användning. Yrkespersonerna bör instruera användaren att återlämna alla hjälpmedel som inte används.
Läs mer om mätning och bedömning av funktionsförmågan i databasen TOIMIA för yrkespersoner: