Hjälpmedelstjänster som konstaterats vara nödvändiga måste tillhandahållas inom en rimlig tidsram för att säkerställa att tjänsten tillhandahålls vid rätt tidpunkt. För att uppnå detta mål har tidsfrister fastställts för de olika stadierna i tjänsten för primärvård och specialiserad sjukvård.
Tidsfrister för tillhandahållande av hjälpmedelstjänster inom primärvården
Inom primärvården ska den yrkesutbildade personen inom hälso- och sjukvården göra en bedömning av behovet av hjälpmedelstjänster senast den tredje arbetsdagen efter det att patienten har kontaktat hälso- och sjukvården, såvida bedömningen inte kan göras omedelbart.
Om den hjälpmedelstjänst som konstaterats vara nödvändig inte bedöms som brådskande eller av någon annan anledning inte inleds omedelbart, måste en tid bokas för patienten eller en alternativ tidsplan för hjälpmedelstjänsten avtalas senast inom tre dagar efter kontakten. Den hjälpmedelstjänst som konstaterats vara nödvändig måste tillhandahållas inom en rimlig tidsperiod, dock senast inom tre månader.
Tidsfrister för tillhandahållande av hjälpmedelstjänster inom den specialiserade sjukvården
Inom den specialiserade sjukvården ska bedömningen av behovet av hjälpmedel inledas inom tre veckor från det att remissen eller annat initiativ inkommit till hjälpmedelscentralen eller specialiteten. I vissa situationer är det möjligt att bedöma behovet av hjälpmedelstjänster enbart på grundval av en remiss, men ofta kräver detta ett besök hos en läkare eller annan hälso- och sjukvårdspersonal utöver bedömningen av remissen. Om ett mottagningsbesök är nödvändigt måste det äga rum inom tre månader efter att remissen inkommit.
När behovet av hjälpmedeltjänster har bedömts måste patienten informeras om huruvida tjänsten har konstaterats vara nödvändig och om tidsplanen för tillhandahållandet av den hjälpmedelstjänst som konstaterats vara nödvändig. Den hjälpmedelstjänst som konstaterats vara nödvändig bör inledas så snart som möjligt, beroende på hur brådskande behovet är. Hjälpmedelstjänsten måste tillhandahållas inom sex månader efter det att behovet har konstaterats.
Bedömning av hur brådskande en hjälpmedelstjänst är
Vid bedömningen av hur brådskande en hjälpmedelstjänst är måste man beakta hur nödvändigt hjälpmedlet är för att upprätthålla vitala och väsentliga dagliga aktiviteter eller för att stödja personens självständighet. Om till exempel en säker utskrivning av en patient kräver tillgång till ett hjälpmedel, bör det nödvändiga hjälpmedlet, bland annat hjälpmedel för rörlighet, hygien eller andra aktiviteter i det dagliga livet, lämnas ut för användning så snart som möjligt.
Hjälpmedelstjänsten måste alltid tillhandahållas inom en rimlig tid. Detta gäller även reparation av ett hjälpmedel.
De enhetliga grunderna för icke-brådskande vård tar ställning till de brådskande grunderna för hjälpmedelstjänster. Enligt dem ska man prioritera säkerställandet av hjälpmedel som är nödvändiga för att upprätthålla vitala och väsentliga dagliga aktiviteter eller som är avgörande för att stödja en persons självständighet. Vid bedömning av prioritetenbeaktas bland annat
hur snabbt sjukdomen fortskrider
behov som orsakas av olycksfall/skada
hjälpmedel som möjliggör utskrivning från sjukhuset
risk för vård på anstalt
krav som barns utveckling och tillväxt ställer
att användningen av ett hjälpmedel främjar säkerheten.
Läs mer om grunderna för icke-brådskande vård.
Åtgärder vid fördröjning av hjälpmedelstjänsterna
Om utlämnandet av ett hjälpmedel som bedömts som brådskande och nödvändigt för användaren fördröjs, till exempel på grund av en lång leveranstid, utlämnas i mån av möjlighet ett ersättande hjälpmedel eller andra tjänster till användaren för att säkerställa att hen kan klara av sina dagliga aktiviteter under väntetiden.