Rehabiliteringshandledningen är lagstadgad, klientorienterad och målinriktad. Målet är att klienten ska kunna klara sig, fungera och delta så bra som möjligt i sin vardag och sin livsmiljö. Tillsammans med klienten och den närmaste kretsen försöker man hitta sätt att lära sig att leva med sjukdomen eller funktionsnedsättningen.
Rehabiliteringshandledaren hänvisar klienten till lämpliga tjänster och stöder klientens deltagande i vardagliga sysslor, på daghemmet, i skolan, på jobbet, i hobbyer och annat socialt liv.
Rehabiliteringshandledaren har omfattande kunskaper om tjänster inom social- och hälsovården, småbarnspedagogiken, utbildning, sysselsättningstjänster, socialförsäkring och den tredje sektorn. Hen är klientens kontaktperson och ansvariga person och har en uppfattning om klientens övergripande funktionsförmåga (case management-förfaringssätt). Hen förstår hur särdragen hos sjukdomen och funktionsnedsättningen påverkar den förändrade funktionsförmågan.
Rehabiliteringshandledning kan tillhandahållas till exempel av den specialiserade sjukvården, primärvården, organisationer, privata rehabiliteringsinrättningar och AN-byrån. Innehållet i rehabiliteringshandledningen beror på serviceproducenten.