Verksamhetsenheten inom hälso- och sjukvården ska se till att klienten får tillräcklig handledning, bruksanvisningar och ett låneintyg när hjälpmedlet lämnas ut för användning. Det rekommenderas att följande information antecknas på låneintyget:
information om hjälpmedlets ägare
information om hjälpmedlets användare
information om hjälpmedlet
hjälpmedlets användningsperiod, när den börjar och när den tar slut
anvisningar för lån och återlämnande av hjälpmedlet.
Det rekommenderas att anvisningarna för lån och återlämning av hjälpmedlet innehåller följande information:
kontaktuppgifter för återlämning och förfrågningar
information och kontaktuppgifter för underhåll och reparation eller i händelse av en incident
information som rör modifiering
information om skadeståndsansvaret för hjälpmedlet
en rekommendation om åtgärder för att hålla hjälpmedlet i funktionsdugligt skick.
Låneintyget kan också innehålla en uppmaning till användaren att hålla hjälpmedlet i funktionsdugligt skick i enlighet med de anvisningar som hen har fått. Låneintyget kan innehålla ett omnämnande om de kostnader som ska ersättas om hjälpmedlet
inte återlämnas
skadas avsiktligt
används slarvigt eller i strid med anvisningarna
förvaras på ett sätt som inte överensstämmer med anvisningarna och gör att hjälpmedlet går sönder.
Med stöd av skadeståndslagen (412/1974) kan användaren åläggas att ersätta skadan.
Låneintyget kan ha en plats för mottagarens och utlämnarens underskrifter. Underskrifterna gör inte avtalet juridiskt mer bindande. Till exempel är skyldigheten att återlämna hjälpmedlet inom tidsfristen bindande även om låneintyget inte har undertecknats.
Hjälpmedlen är lånade och ägs inte av klienten. Undantag är hjälpmedel som tillverkas för klienten personligen. Sådana personliga hjälpmedel är peruker, glasögon och proteser.