Hur påverkar mina levnadsvanor?

Det är viktigt med sunda levnadsvanor när man vill förebygga smärta i ryggen. Till exempel rökning är skadligt för ryggen eftersom det försämrar mellankotdiskarnas ämnesomsättning och gör att de åldras snabbare.

Vi vet ännu inte allt om ryggsjukdomarnas orsaker och effekter, men följande faktorer antas öka risken för ryggsjukdomar, även ischiassmärta:

  • brist på motion,
  • rökning,
  • fetma,
  • stress, missnöje med arbetet och andra psykiska och sociala faktorer,
  • ärftliga faktorer.

Läs mer om hur rökning, fetma och sömnstörningar påverkar ischiassmärta och vad du kan göra för att förbättra dina levnadsvanor:

Rökning

Rökning ökar sannolikt förekomsten av smärta i ryggen och ischiassyndrom. Rökning försämrar mellankotdiskarnas ämnesomsättning, vilket gör att diskarna åldras snabbare.

När man har akut smärta i ryggen, har man inte alltid krafter att göra några förändringar i sina levnadsvanor. Det lönar sig i varje fall att göra dem genast när det är möjligt.

Du kan förbereda dig på att sluta röka på följande sätt:

  • motivera för dig själv vilka fördelar du får när du slutar,
  • fundera på de utmaningar som du kan möta när du slutar,
  • fatta beslut om att sluta röka och håll ditt beslut.

Det är viktigt att människorna i din omgivning stödjer dig. Du kan också söka hjälp hos yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården, grupper för personer som vill sluta röka, och på webben.

Hjälp med att sluta röka på webbplatserna Stumppi.fi (på finska) och Sluta-Röka-Linjen (på svenska).

Fetma

Fetma ökar med stor sannolikhet risken för diskbråck och svåra smärtsyndrom i ländryggen.

På annat håll i Hälsobyn

Kosten är det viktigaste området när det gäller att gå ner i vikt och hålla vikten. Du hittar stöd och instruktioner till exempel i Painonhallintatalo (på finska). Där kan du lära dig att hantera dina tankar, känslor och uppfattningar om vikt och viktkontroll.

Sömnsvårigheter

De som har ont i ryggen har ofta svårt att sova. Sömnsvårigheterna kan i sin tur öka smärtförnimmelserna. Följande tips kan hjälpa dig att sova bättre:

  • Använd en madrass och kudde som stödjer din ställning när du sover.
  • Håll en lämplig temperatur i rummet.
  • Försök göra rummet tyst och mörkt.
  • Sköt om ventilationen i rummet.

En halvhård madrass som stödjer kroppen är oftast det bästa alternativet. Valet av madrass är dock en individuell fråga och beror också på din sovställning.


Föregående sidaNästa sida