Hur ska jag göra på jobbet och i vardagen?

Symtom på förträngning i ländryggen orsakas ofta av att ryggen utsätts för belastning. Ta pauser på jobbet och i fritidsaktiviteterna.

​Förträngning orsakar i allmänhet inte smärta vid vila. För att underlätta smärtorna i rygg och ben kan du pröva olika viloställningar för ryggen:

  • runda ländryggen, eller
  • vila en stund på rygg.

Video: Stretching av ryggen

Du kan vila ryggen genom att lägga dig på rygg med böjda ben.

Du kan också lyfta upp benen.

Syftet med viloställningarna är att låta ryggen vila och lindra smärtan i ryggen. Håll viloställningen efter hur du känner dig från ett par minuter till cirka 10–15 minuter åt gången.

Efter det här är det bra att börja röra på sig lätt. Ryggens viloställning lindrar smärtan i ryggen, minskar stressen och förbättrar koncentrationsförmågan. Viloställningarna får inte orsaka, öka eller förstärka smärtan eller andra symtom.

Pröva detta:

  • Stretching av höften och ländryggen med framåtlutande och roterande rörelser stående, sittande och liggande.
  • Byt ställning ofta.
  • Ta pauser i hushållssysslorna och utför sysslorna i den mån som smärtan tillåter det.

Video: Roterande stretching av ländryggen

Video: Stretching av sätesmuskeln

Video: Rörelseövning för höften


Undvik detta:

  • Att stå långa tider.
  • Att arbeta med händerna ovanför axelnivå.
  • Att stå långa tider och att använda ryggsäck eftersom de utsätter ryggraden för belastning i höjdriktning.

Undvik att arbeta med händerna ovanför axelnivå.


Föregående sidaNästa sida