Instruktioner för styrketräning

Vardagen blir smidigare om du sköter om dina muskler genom att träna dem.

Du kan själv träna enligt övningarna här under. Då du gör övningarna är det viktigt att komma ihåg att du kanske inte känner den smärta som övningen kan orsaka.

Rulla med rullstol

 

Syfte: Förstärker armarnas och händernas muskler.

Instruktion: Rulla till en början på ett jämnt underlag. Fäst uppmärksamhet vid tekniken när du rullar. Du kan vid behov rådfråga en hjälpmedelsexpert. Då du känner att du får mera kraft i händerna och armarna kan du rulla längre sträckor eller till exempel i uppförsbacke.

 

 

Lyft upp din överkropp

 

Syfte: Förstärker axlarnas muskler.

Instruktion: Lyft upp din överkropp genom att stöda dig på dina händer.

 

 

 

 

 

 

 

 

Styrketräningsövning för axeln: föra utåt och inåt

 

Syfte: Förstärker axlarnas muskler.

Instruktion: Rör din hand åt sidan och sedan tillbaka intill kroppen. Du kan utföra rörelsen i en ställning som passar dig och genom att använda olika slags redskap.

 

 

 

 

 

 

Styrketräningsövning för axeln: böjning och utsträckning

 

Syfte: Förstärker axlarnas muskler.

Instruktion: Rör handen bakåt och framåt. Du kan utföra rörelsen i en ställning som passar dig och genom att använda olika slags redskap. Armbågsleden kan vara böjd då du utför övningen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Styrketräningsövning för axeln: rotation

 

Syfte: Förstärker axlarnas muskler.

Instruktion: Rör din hand över kroppen och sedan intill kroppen. Du kan utföra rörelsen i en ställning som passar dig och genom att använda olika slags redskap. Armbågsleden kan vara böjd då du utför övningen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Styrketräningsövning för axelns bakre del

 

Syfte: Förstärker axelområdets muskler.

Instruktion: Rör din hand förbi och intill kroppen. Du kan utföra rörelsen i en ställning som passar dig och genom att använda olika slags redskap. Armbågsleden kan vara böjd då du utför rörelsen.

 

 

 

Armbågens böjningsrörelser

 

Syfte: Förstärker bicepsmusklerna.

Instruktion: Böj armbågen uppåt och sträck den sedan tillbaka ner. Stöd armbågen mot kroppen då du utför rörelsen. Du kan utföra rörelsen i en ställning som passar dig och genom att använda olika slags redskap.

 

 

 

 

 

 

Armbågens utsträckningsrörelser

 

Syfte: Förstärker armbågens tricepsmuskler.

Instruktion: Böj armbågen och sträck sedan ner den. Du kan utföra rörelsen i en ställning som passar dig och genom att använda olika slags redskap.

 

 

 

 

Styrketräningsövning för handleden

 

Syfte: Förstärker handleden.

Instruktion: Böj handleden uppåt och låt den sedan sjunka ner. Du kan utföra rörelsen i en ställning som passar dig och genom att använda olika slags redskap.

 

 

 

 

 

Boxning

 

Syfte: Förstärker din kroppskontroll.

Instruktion: Gör boxningsrörelser och försök samtidigt behålla din sittställning.

 

Handcykling

 

Syfte: Handcykling passar både som uthållighetsträning och som muskelstyrketräning för händerna.

Instruktion: Handcykla antingen utomhus eller med en trampcykel inomhus.

Bilderna har kopierats med separat tillstånd från den fritt tillgängliga webbplatsen Physiotherapyexercises.

All images have been copied with permission from freely available exercise-prescribing​ software at Physiotherapyexercises.

Edelline​​n​ sivu Tillbaka till guiderna​
 

Uppdaterad  26.8.2020