Muistista hakemisen tehostaminen

Muistista hakemisen tukikeinot ovat osittain samoja kuin mieleen painamisen tehostamisessa. Käytännön arki osoittaa, mitkä keinot ovat kussakin tilanteessa käyttökelpoisimmat.

Mieleenpalautusvaiheessa rauhallisuus ja tyyneys auttavat palauttamaan unohtuneita asioita mieleen. Jos suuttuu itselleen tai ahdistuu aina kun huomaa unohtaneensa jotain, vaikeudet vain lisääntyvät. Myös stressi ja kiire lisäävät muistivaikeuksia. Hyvä yöuni on tärkeää muistin toiminnalle, sillä väsyneenä unohduksia sattuu paljon helpommin kuin virkeänä.

Järjestelmällisyys tukee mieleenpalauttamista. Päiväohjelman voi suunnitella niin, että tekee tiettyjä asioita vain tiettynä ajankohtana tai tiettynä viikonpäivänä. Toimintoja voi sitten linkittää toisiinsa niin että yhden muistaminen tuo mieleen toisen.

Joskus muistihäiriöissä mieleenpalautettavat asiat tai tapahtumien ajalliset suhteet vääristyvät, yksityiskohdat sekoittuvat keskenään tai muistiaukot täyttyvät epätodellisilla, tahattomasti keksityillä yksityiskohdilla. Selkeät virheet on hyvä heti korjata ja näin antaa sairastuneelle mahdollisuus muistikuviensa totuudenmukaisuuden arviointiin. Vaikeammissa häiriöissä jatkuva yksityiskohtien oikominen voi kuitenkin käydä kaikkien hermoille.

Jos väärät muistikuvat sekoittavat jatkuvasti käsitystä jostain tärkeästä asiasta, kuten siitä miten henkilö on sairastunut, asian voi kirjoittaa paperille ja ohjata sairastunut tarkistamaan muistikuviaan siitä.

muisti; unohtaminen; muistihäiriöt

Kyllä

Päivitetty  12.3.2021